Een verzekeraar is niet meer dan een collectief klanten

juni 17, 2014

Klanten willen en verdienen aandacht

Directeur Anne Bergsma heeft een achtergrond in de lucht- en ruimtevaarttechniek. Deze branche lijkt op het eerste gezicht niks te maken te hebben met het verzekeringswezen, maar Bergsma ziet dat anders. “Dat we met een vliegtuig naar Spanje kunnen vindt iedereen prima, maar niemand houdt zich bezig met hoe dat nou eigenlijk werkt en hoe een zo laag mogelijke prijs geboden kan worden. Met verzekeringen werkt dat net zo: iedereen ‘begrijpt’ de premie, maar niemand verdiept zich echt in de materie. Daarvoor heeft de meerderheid van de mensen te weinig interesse en kennis. Door dat wel te hebben, kan een adviseur een meerwaarde zijn. Froonacker richt zich op het bieden van deze meerwaarde. “Klanten willen en verdienen aandacht,” zo stelt Bergsma. “Deze aandacht bestaat uit deskundigheid van zaken en het begrijpen van de klant en zijn risico’s.” Ook hier trekt Bergsma de parallel met zijn tijd bij chemiebedrijf DSM: “Zodra je een klant, zijn onderneming en de bijkomende wensen en risico’s echt begrijpt, bouw je een duurzame klantrelatie op. Zo werkt het in elke branche. Dit geeft ons de gelegenheid om een passende en optimale dienstverlening te bieden.”

Vol op activiteit bij Froonacker te Franker

Warmte, zakelijkheid en groei

In de nieuwe huisstijl van Froonacker komen deze kernwaarden ook naar voren. De gele kleur staat voor warmte en aandacht, het blauw voor heldere zakelijkheid en groen staat voor toekomst en groei. “Het logo symboliseert ook een boei,” legt Bergsma uit. “Dat moeten we ook zijn voor onze klanten, een reddingsboei. Zij komen bij ons en zeggen eigenlijk dat er een dag komt dat ze ons nodig hebben. Niemand weet of en wanneer die dag is, maar als het zover is, moeten we er staan.” Wie denkt dat het werken in verzekeringen en risicobeheer saai is, komt bedrogen uit. Bergsma: “Als verzekeraar leef je van onverwachte en onvoorziene gebeurtenissen. Je weet aan het begin van de dag nooit wie je nodig heeft.” Bergsma verwijst naar vorig jaar, toen er door de storm in oktober bijzonder veel schadeclaims werden ingediend. “Dat zijn de momenten waarvoor we op aarde zijn en waarop je het verschil kunt moet maken voor je klanten.”

Er blijven uitdagingen
In december 2013 betrok het bedrijf een prachtig historisch pand in Franeker, waar Froonacker verder wil groeien en bloeien. Bescheiden maar met ambitie en passie voor het vak. Hoewel de verzekeringsbranche het laatste decennium een knauw heeft gehad, ziet Bergsma voldoende mogelijkheden voor  Froonacker. “Onze essentie is het waarborgen van continuïteit door advies, risicobeheer en  verzekeringsoplossingen. Onze uitdaging is dan ook om de ondernemingen van onze klanten heel goed te leren kennen  en op basis daarvan onze adviezen en dienstverlening af te stemmen. Hierdoor kunnen onze klanten zich richten op wat ze leuk vinden en waar ze echt goed in zijn: ondernemen en zorgeloos leven.”

Delen via

Vergelijkbare berichten