‘Elektrisch varen is eigenlijk zo logisch’

augustus 5, 2025

Het water op om te ontspannen, te genieten van de natuur – en dat met een dieselmotor die lawaai maakt en uitstoot produceert terwijl je maar acht kilometer per uur vaart? “Het is eigenlijk zo onlogisch”, stelt Anton van Wijk, eigenaar van De Stille Boot in Heeg. Het Friese bedrijf levert al twintig jaar totaaloplossingen voor elektrisch varen en speelt een actieve rol in de transitie naar een fossielvrij Fryslân.

Van pionier tot B2B-specialist

De Stille Boot begon in 2004 als pionier in elektrisch varen, in een tijd dat Tesla net opstartte. “We zagen zeker een toekomst, anders hadden we het niet gedaan”, vertelt Van Wijk. “Al ging die toekomst veel langzamer dan we toen voor ogen hadden.”

Het bedrijf transformeerde in 2017 van botenbouwer naar pure B2B-leverancier en bedient vandaag de dag werven, jachtservicebedrijven, installateurs en zakelijke eindgebruikers. Het assortiment omvat elektromotoren tot 100 kW (150 pk), accupakketten, monitoringsystemen, displays en flexibele zonnepanelen. “Alles wat in de boot zit om deze elektrisch te maken”, vat Van Wijk samen.

Technologische doorbraak

De grootste verandering in twee decennia? De batterij technologie. “Vroeger had je 600 kilo accu’s nodig voor een dagje varen. Nu doe je dat met 120 kilo”, illustreert Van Wijk. “Een vijfde van het gewicht én het volume. Bovendien gaan moderne lithium-accu’s minimaal tien tot twaalf jaar mee, tegen een prijs waarvoor je vroeger een pakket kocht dat vijf jaar functioneerde.”

Ook de gebruikerservaring verbetert drastisch. Moderne displays tonen exact hoeveel energie resteert, hoe ver je nog kunt varen en welke snelheid optimaal is. “Elektrisch varen wordt mainstream”, constateert Van Wijk. “Zeker in steden zoals Amsterdam, waar je straks de binnenstad niet meer in mag met een verbrandingsmotor.”

Professionele toepassingen groeien

De zakelijke markt voor elektrisch varen groeit gestaag. De Stille Boot levert aan uiteenlopende professionele gebruikers: van waterschappen in Limburg en Brabant tot civiele bureaus die waterdieptes meten. “GroenLeven gebruikt onze motoren bij het installeren van drijvende zonnepanelen. Kotug bouwt elektrische duwbootjes voor stadsdistributie. Voor de provincie Groningen leveren we motoren en accu’s voor een werkboot.”

Het bedrijf verkent ook innovatieve technologieën. “We zijn betrokken bij een project met brandstofcellen in boten. Met zo’n range extender verdubbel je de actieradius”, legt Van Wijk uit. “Al zie ik waterstof niet als dé oplossing voor ons segment tot vijftien meter.”

Actief voor fossielvrij Fryslân

Als Freon – deelnemer aan het netwerk fossielvrij Fryslân – zet De Stille Boot zich actief in voor de energietransitie. Van Wijk initieerde de energiecorporatie in Heeg en was betrokken bij het warmtenet-project. Het bedrijf ondersteunt de Stichting Elektrisch en Fossielvrij Varen Friesland en fungeert al jarenlang als informatiepunt elektrisch varen op de HISWA.

“Friesland heeft relatief veel bedrijven in elektrisch varen”, merkt Van Wijk op. “Door samen te werken in initiatieven als Freonen versnellen we de transitie naar fossielvrij varen. Want uiteindelijk is elektrisch varen gewoon de logische keuze voor iedereen die van het water wil genieten.”

Met zes specialisten, twintig jaar ervaring en een scherpe B2B-focus vaart De Stille Boot voorop in de Friese energietransitie op het water. Het bewijs dat duurzaam ondernemen en zakelijk succes hand in hand gaan.

Vergelijkbare berichten