Evert van Wieren, Regiobank Drogeham: ‘Hier kun je nog altijd gewoon binnenlopen’

Wie naar de zaak belt krijgt vrijwel altijd mede-eigenaar Jelly Veenstra aan de lijn. Want net als compagnon Evert van Wieren vindt zij direct contact met de klant extreem belangrijk. Door dat eerste contact merk je als klant ook al snel dat je niet bij een doorsnee grootbank bent aanbeland. Drie keer doorverbonden worden is er bij Van Wieren Adviseurs in Drogeham, franchisenemer van Regiobank, niet bij. Binnen no time staat jouw afspraak ingepland, met Jelly of Evert zélf, of met één van de andere vier adviseurs die er werken. Het doel van die afspraken: particulieren én ondernemers met persoonlijk advies verder helpen met bankzaken, hypotheken, verzekeringen én financiële planning. OF sprak met Evert van Wieren over wat daar allemaal bij komt kijken. En over zijn wens om duidelijk te maken dat Regiobank Drogeham er óók voor de ondernemer, waar dan ook in Friesland, is.

“Ik ben mijn carrière als twintigjarige begonnen in het transport”, vertelt Van Wieren bij de eerste kop koffie. “Mijn verantwoordelijkheid was om voor een groot transportbedrijf de planningen te verzorgen. Dat ging lekker en het verdiende goed, maar op een gegeven moment werd mij gevraagd een reorganisatie door te voeren, waarbij een flink aantal goede mensen puur op financiële gronden de laan uit zouden moeten. Ik vond dat onrechtvaardig en ook een taak die niet bij mijn persoonlijkheid past. Ik besloot iets anders te gaan doen en zo kwam ik viavia in de verzekeringen terecht.”

De jonge Van Wieren begon toen als assurantieadviseur te werken bij een assurantietussenpersoon. Dit deed hij maar kort; Evert werd in 1993 zelfstandig ondernemer. Eerst met een assurantiekantoor in Augustinusga. Van Wieren: “Ik vond het leuk werk, maar mijn vader Atze, die kantoorbeheerder was bij de regionale Rabobank, gaf me het advies: ‘zorg dat je een banklicentie krijgt; dat verbreedt jouw mogelijkheden’.” En rond 2002 kwam de uitbreiding met een banklicentie als franchisenemer van de Regiobank; een onderdeel van de Centrale Volksbank (moederbedrijf van SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen, red.). “De Regiobank heeft overal in Nederland vestigingen en gezamenlijk kenmerk is dat ze allemaal heel dicht bij de klant willen blijven. Dat is de reden dat deze samenwerking mij past als een perfecte jas. Ik kom hier uit de buurt en ik vind het fijn dat mensen, die ik vaak persoonlijk ken, hier nog altijd zo binnen kunnen lopen.”

Of een speler als de Regiobank Drogeham in het digitale tijdperk een uitstervend ras is? Van Wieren is ervan overtuigd dat dit niet zo is. “Natuurlijk; we regelen tegenwoordig allemaal heel veel financiële zaken online. En zeker de jongere generatie zit dagelijks in de apps. En dat gaat prima, totdat ze voor een belangrijke beslissing komen te staan. Zoals bijvoorbeeld de aankoop van een huis, of de overname van een bedrijf. Dan komt er veel op je af en is het toch wel heel fijn dat er iemand dichtbij zit, die jou kan helpen.”

Het adviestraject van Van Wieren is vervolgens voor een belangrijk deel gestandaardiseerd, zo legt Evert uit. “Het begint bij ons altijd met financiële planning. Voor welk besluit sta je op dit moment? Wat wil je en hoe kun je dat financieren? Vervolgens kijken we ook naar de lange termijn: hoe ziet de ontwikkeling van de waarde van je bezit eruit? Maar ook de ontwikkelingen van je vaste lasten? En zeker ook: welke risico’s zijn er? Jongeren vergeten soms nog wel om over pensioen na te denken. Ik begrijp dat, maar toch is het goed om dat in een vroeg stadium in kaart te brengen. Zo ook het risico op werkloos of ziek worden. Dat kan veel betekenen voor je inkomen en voor je dromen. Maar er zijn dan ook weer verzekeringen die de risico’s kunnen afdekken.”

Ondernemers

Met de expertise die zijn team in huis heeft wil Van Wieren een adviseur zijn waar een ondernemer, waar dan ook in Nederland, op ieder moment van de dag advies kan krijgen. “We zijn natuurlijk geworteld in de regio Noordoost Fryslân, maar: er zijn in Friesland niet veel banken meer waar een ondernemer persoonlijk advies kan krijgen. Meer mensen mogen wel weten dat we óók een mkb-bank zijn. Bij ons staan de deuren daarom voor iedereen wijd open.”

Van Wieren benadrukt daarbij dat hij met zijn team goed bewaakt dat de klanten bij het karakter en de schaal van zijn bedrijf passen. Hij is dan ook transparant over de reikwijdte van zijn diensten. “Een grootbedrijf met een miljoenenomzet kunnen wij onvoldoende helpen”, stelt de directeur. “Niet eens zozeer omdat we onvoldoende kennis zouden hebben, maar als onderdeel van de Centrale Volksbank hebben we uiteraard ook met een hoofdkantoor te maken, waar keuzes gemaakt worden over wat we wel doen en wat niet. Dat vind ik overigens goed, want zo houden we een duidelijk profiel. Wij zijn er voor de consument en het mkb die persoonlijk advies belangrijk vinden.”

Maatwerk

Om steeds meer ondernemers ook helemaal op maat te bedienen ontwikkelt de bank zich overigens wel, zo stelt Van Wieren. “Dat is zeker zo. Kijk, hier in de wouden hebben we veel bouwbedrijven en ook autobedrijven. Die kunnen wij al heel goed bedienen. Maar er zijn ook bedrijven zoals handelsondernemingen. Dat soort bedrijven kunnen een flink rekening courant-krediet goed gebruiken, wanneer ze bijvoorbeeld een aantrekkelijke inkoopkans tegenkomen. Onze kredieten gaan dan tot 50.000 euro. Dat is ook al heel behoorlijk, maar we zijn nu met het hoofdkantoor in Utrecht aan het puzzelen over de vraag hoe we dat wat kunnen oprekken. Einddoel blijft dat wij mkb-ondernemers zo goed mogelijk kunnen bedienen.”

Dicht bij de mensen blijven; het is een rode draad in het gesprek. Bij Regiobank blijkt dat ook in daden. De bank profileert zich als een ‘buurtzame’ bank. Van Wieren: en dat betekent dat we hier in de omgeving regelmatig maatschappelijke initiatieven ondersteunen. Een kinderspeelplaats, of zonnepanelen op het dak van een buurthuis. Ook geven we voor scholen, maar ook voor ouderen workshops internetbankieren; het past allemaal bij onze strategie om dichtbij en herkenbaar te zijn.”

Bestaansrecht

Vanzelfsprekend brengt de hoge servicegraad van de Regiobank ook kosten met zich mee, maar voor Van Wieren zijn die kosten volstrekt vanzelfsprekend. “De mensen hier in Friesland zijn ons bestáánsrecht. Dan gaan we niet beknibbelen op service en advies.”

Hij maakt zelf nog wekelijks financiële planningen voor zijn klanten, maar waar wil Van Wieren eigenlijk zelf staan over vijf jaar? “Dan zit ik op Bonaire, haha! Nee, zonder gekheid: ik denk dat wij dan nog steeds een zelfstandige bank zijn, ook al zie ik nu overal om me heen weer allerlei overnames. En ik hoop dat we dan als zelfstandige bank weer een beetje groei achter de rug hebben, met name in het mkb-segment. En uiteraard hoop ik dat iedereen hier dan nog steeds zijn werk met plezier doet, want eigenlijk is dat óók een pijler onder wie wij zijn.”

Vergelijkbare berichten

Geen vergelijkbare berichten gevonden