De Boer is een echt familiebedrijf. Wie het logo bekijkt, ziet 'H de B' staan. “Mijn opa is er in 1946 mee begonnen, die heette ook Heinze,” zegt Heinze de Boer, huidige directeur van het bedrijf. “Mijn vader heette Harry, ik weer Heinze en mijn zoon voor het gemak weer Harry.” Of De Boer zijn zoon het bedrijf over wil nemen? “Hij is nog maar negen, maar hij helpt wel al veel en is helemaal gek van het bedrijf. Hij wil alleen geen directeur worden, want dan moet hij achter een computer zitten in plaats van op een machine”.
Het gevoel van een familiebedrijf vind je niet alleen terug in de naam van de eigenaar en de gezelligheid op de werkvloer, maar ook in de manier van werken. “Afspraak is afspraak bij ons. Ik vind het altijd jammer als er een mailtje ter bevestiging achteraankomt. Ik denk dan: vertrouw je mij niet? En kan ik jou wel vertrouwen? Dat gevoel wil ik niet aan mijn klanten geven. Ze kunnen vertrouwen dat ik mij aan mijn woord houd. Helaas ben ik er wel achter gekomen dat wanneer puntje bij paaltje komt, het beter is zo veel mogelijk vast te leggen”.
Innovatief
Wie aan iemand van een bedrijf in de bouwsector vraagt wat het dieptepunt van hun bedrijf was, zal al snel de kredietcrisis aangewezen krijgen. De Boer is er echter goed vanaf gekomen. “Het was wel een tijd waarin je veel risico's moest nemen voor weinig geld, maar alle vaste medewerkers hebben hun baan gehouden. Er zijn er zelfs bijgekomen. Voor de crisis hadden we zo'n twintig medewerkers, terwijl we nu misschien wel zestig hebben.” Het succes van De Boer komt voornamelijk doordat hij blijft innoveren: “We gebruiken nu de nieuwste 3D-technieken en kunnen met ons digitale platvorm heel veel met de beschikbare data doen”.
Geschiedenis schrijven
De Boer heeft echt met plezier het familiebedrijf overgenomen. “Het is een heel oud en stoer vak. Ik wist al rond mijn zesde dat dit mijn missie was. Je schrijft echt een stukje geschiedenis, zoals bij het omleggen van het Prinses Margrietkanaal.”