Ik las onlangs een rapport dat bijna 12 procent van de ondernemers last heeft van burn out-klachten. Ik denk dat er specifiek voor ondernemers een valkuil op de weg ligt. Je houdt als ondernemer immers van initiatief nemen; je ziet kansen, je bent niet te beroerd om meer dan veertig uur per week te draaien als het even nodig is en je wil met een beetje diversificatie ook een beetje risico spreiden.
Heb je dan ook nog eens een ruime interesse en vind je heel veel dingen ‘leuk’, dan is een waarschuwing op zijn plaats. Kijk eens in de spiegel. Wanneer je diep in je hart weet dat je misschien al jaren te hard werkt, maar je vindt het allemaal interessant en je krijgt nog waardering ook, pas dan op; het voelt misschien nog goed, maar ongemerkt ben je misschien je reservetank al aan het leegrijden.
Uit ervaring weet ik wel dat een oplossing lang kan duren, met name wanneer je aan het bovenomschreven profiel voldoet. Je moet leren focussen en dat is extreem moeilijk. In de creatieve (film)sector waar ik werk is een belangrijk credo: kill your darlings. Zo houd je alleen het allerbeste over. Dat betekent óók: afscheid nemen van héle mooie, dierbare dingen. En dat geldt ook voor je carrière.
Een burn out betekent ook: verlies van inkomen. Ben je als ondernemer écht afhankelijk van je inkomsten: verzeker je dan tegen arbeidsongeschiktheid. Ik hoor veel klachten over verzekeraars, maar het is heel fijn wanneer je met een tijdelijke uitkering even gas kunt terugnemen wanneer het écht noodzakelijk is. Weet echter wel: pamperen is er niet bij. De verzekeraar gaat ervan uit dat je binnen enkele maanden tot een half jaar toch echt wel opgeknapt zou moeten zijn, zo lang je geen aanwijsbare ‘stoornis’ hebt.
Die deadline kun je met alle onzekerheid die er al speelt juist niet gebruiken. Ik hoor er in mijn netwerk veel klachten over. Maar realiseer je dan even dat het vanuit de verzekeraar bekeken ook volstrekt logisch is. Hun verzekering is geen humanitaire hulp, maar een commerciële activiteit; men probeert geld te verdienen met het aanbieden van tijdelijke zekerheden, tegen zo weinig mogelijk kosten. En bij alles wat ze doen focussen ze: hoe houden we de onkosten van die uitkering zo laag mogelijk en hoe krijgen we die levende schadepost weer zo snel mogelijk aan het werk?
In de creatieve sector wordt gewerkt met verbeelding en met de kunst van associatief werken; dingen aan elkaar koppelen, energie voelen, open staan voor alles. Wie daar gevoelig voor is ervaart veel inspiratie. Maar ook energie-lekkages en de noodzaak om focussen.
Wat dat betreft kunnen we nog veel leren van onze verzekeraars.