Wat gaat er precies gebeuren?
‘Er komt een ultrafiltratie-installatie voor het filteren van eiwitten uit geitenwei, een melkverwerkingsfaciliteit om melk te verwerken tot basepoeder, dat is de basis voor de flesvoeding, en een blikfabriek. Dat laatste is een gedeelde investering met Trivium. Zij zijn marktleider in verpakkingen voor zuigelingenvoeding in Europa en een van de belangrijkste spelers in andere markten voor metalen verpakkingen’.
Waarom een eigen blikfabriek?
‘Met een blikproductieproces op locatie waarborgen we de stabiele en efficiënte levering van hoogwaardige blikken. Daardoor kunnen we nog beter bijdragen aan de groeiende vraag naar zuigelingenvoeding. De fabriek wordt uitgerust met de modernste productieprocessen en state-of-the-art machines.’
Zijn er meer voordelen?
‘De fabriek wordt geïntegreerd met onze huidige fabrieken voor droog mengen en verpakken. Er komt een verbindingsbrug tussen de verpakkingsfabriek en de andere fabrieken. Dat is winst met het oog op voedselveiligheid en hygiëne. Al met al praat je over een productiecapaciteit voor meer dan 150 miljoen blikken in de komende jaren. We hebben een contract voor tien jaar getekend om verschillende blikformaten te produceren. Ook voor onze fabriek in Leeuwarden.’
Ausnutria is inmiddels een gerespecteerde werkgever in het noorden. Zorgt de expansie opnieuw voor banen?
‘We zijn een uitgebreid wervingsproces gestart om technisch personeel te werven. Voor ons én voor Trivium. Zo dragen we ons steentje bij aan de noordelijke werkgelegenheid. Voor de gemiddelde consument is Ausnutria waarschijnlijk geen bekende klank. Maar in het noorden zijn we een bekende naam. Een werkgever die zich verbonden voelt met de noordelijke regio in het algemeen en met Friesland in het bijzonder. Friesland is een mooie provincie om te wonen en te werken. Het is mooi om te zien dat Heerenveen een sterke zuivelhub is geworden. Een prima plek om je hoofdkantoor te vestigen. Dat gaat eind 2022 gebeuren. Als alles volgens plan verloopt verhuist ons hoofdkantoor dan van Zwolle naar Heerenveen.’
Wat is jullie missie?
‘We willen een bijdrage leveren aan de beschikbaarheid van gezonde en nutritionele flesvoeding, zodat ouders en verzorgers die aangewezen zijn op het gebruik van flesvoeding voor hun kind toegang hebben tot hoogwaardige producten. Met een hoge kwaliteit producten en diensten voeden we de gezonde ontwikkeling van kinderen én de zakelijke groei van onze klanten.’
De beursgenoteerde onderneming Ausnutria heeft wereldwijd tien fabrieken, waarvan vijf in Nederland. De activiteiten variëren van R&D, inzameling van melk, verwerking, productie en verpakking tot marketing en sales van zuigelingenproducten naar Europa, Noord- en Zuid-Amerika, het Midden-Oosten, Rusland, China en andere Aziatische landen. Ausnutria heeft wereldwijd ongeveer 4000 werknemers. In Nederland zijn dat er ruim 700. Het bedrijf is uitgegroeid tot een van de grotere bedrijven in de kindervoeding. De baby- en kindervoeding wordt wereldwijd verkocht, onder andere onder de merknamen Kabrita en Neolac.