Frans van den Berg, Bentacera: Investeer in je medewerkers

Tijd, daar weten ze bij Bentacera alles van. Niet voor niets is hun slogan ‘Wij maken tijd.’ Tijd die ondernemers bijvoorbeeld kunnen investeren in goed personeelsbeleid. Want de relatie tussen werkgever en medewerker is volgens Frans van den Berg van grote meerwaarde voor het bedrijf. “Als je hier als werkgever het belang van in ziet, kun je samen met je personeel bouwen aan een gezamenlijke toekomst. En wij begeleiden werkgevers hier graag in.” Bentacera heeft hier zelf ook steeds meer tijd voor, zo vernemen we. “Steeds meer bedrijfsprocessen kunnen worden geautomatiseerd. Hier spelen wij bij onze klanten een actieve rol in. Het gevolg hiervan is dat een stuk administratieve dienstverlening voor ons wegvalt. Hierdoor houden wij meer tijd over voor persoonlijk contact met werkgevers, afdelingshoofden en medewerkers.”

Wat vertellen de cijfers

Bentacera houdt zich als MKB-adviesbureau onder meer bezig met alles dat plaatsvindt op personeelsgebied. En hoewel Van den Berg accountancy en fiscaliteit heel interessant vindt, richt hij zich vooral op het signaleren van bepaalde ‘problemen’ bij klanten. “Wij werken natuurlijk met cijfers, maar ik kijk vooral naar wat die cijfers ons kunnen vertellen. Zodat een bedrijf zijn koers en ook zijn personeelsbeleid daarop kan bijstellen. Soms moet je als werkgever even afstand nemen van je eigen werkprocessen. Even op een afstandje naar je bedrijf kijken. En daar helpen wij graag bij. Daarvoor werken wij met allerlei deskundigen en specialisten binnen Bentacera samen. Al die afdelingen kunnen niet zonder elkaar. Dat is onze kracht.”  

Employer branding
Hoe krijg je zo’n goede balans binnen je bedrijf voor elkaar? Hoe verbind je die medewerkers nou echt aan je? “Kijk eerst eens naar je sollicitatiebeleid.” Van den Berg legt uit dat werkgevers meer moeten inzetten op employer branding. “Hoe presenteer en profileer jij je op de arbeidsmarkt? Dit begint bij de vraag waar jij als bedrijf voor staat. Werkzoekenden weten namelijk steeds beter wat ze willen. Hebben vaak al een heel ontwikkelingsplan voor zichzelf bedacht. Daar kun je als werkgever slim op inspelen.” Hij noemt de online applicatie Glassdoor.com als voorbeeld. “Hier geef je aan dat je beschikbaar bent voor een nieuwe baan en laat je gelijk zien wat je eisen- en wensenpakket is. Daarnaast worden er reviews van de huidige werkkring gegeven. Medewerkers en werkgevers krijgen zo een kijkje in de keuken van wat hun concurrenten te bieden hebben. Als werkgever kun je hier je eigen personeelsbeleid op aanpassen.”

Droom

Van den Berg praat graag met de medewerkers van zijn klanten. “Ik hoor vaak dat ook zij nadenken over de toekomst, zich zorgen maken in tijden van crises en soms heel goed weten hoe zaken beter georganiseerd kunnen worden. Verder zie ik dat personeel opvallend loyaal kan zijn wanneer de communicatie tussen werkgever en medewerker goed is.” De accountant benadrukt nog maar eens dat het volgens hem echt loont wanneer je als bedrijf extra tijd en energie in je medewerkers steekt. “Het mooiste is wanneer iedereen het gevoel heeft dat er samen aan de droom van het bedrijf gebouwd wordt.”

Delen via

Vergelijkbare berichten