Friese carrosseriebouwers de grens over

januari 17, 2020

“Schaalgrootte maakt het verschil. In Duitsland kan de concurrent op veel grotere schaal produceren. Dit betekent dat zij goedkoper kunnen inkopen en leveren dan wij”, begint Willem Feenstra. “Maar zij kunnen niet de klant specifieke trailers leveren zoals wij dat doen. Daar ligt ónze kracht.” Met 120 medewerkers is Heiwo een serieuze partij, maar ze produceren niet dezelfde volumes als de buitenlandse concurrent. Echter heeft Feenstra niet als doel op te schalen. “Ik zet me 100% in voor continuïteit; dat vraagt om wenbaarheid en weerbaarheid. Daarbij kijken we zeker naar het buitenland. Om beter de concurrentie aan te kunnen gaan, is het voor ons belangrijk te investeren in robotisering en automatisering. Zodoende kunnen we efficiënter produceren en onze concurrentiepositie versterken.”

Japan

Feenstra benadrukt dat ze geen massaproducent willen worden. Ze zijn gespecialiseerd in koel- en vriestrailers in alle soorten en maten, en willen juist die nichemarkt blijven bedienen. “We leveren klant specifieke producten en produceren op kleine schaal seriematig”, aldus Feenstra. Met samenwerkingspartner Burgers Carrosserie B.V. leveren ze bijvoorbeeld koel-/vriestrailers voor Jumbo. Langzaam maar zeker krijgen ze ook voet aan de grond in het buitenland. “Onze strategie heeft ons bijvoorbeeld een goede klant in Japan opgeleverd. Hij was op zoek naar trailers die binnen 2 à 3 minuten geladen en gelost kunnen worden middels een rolsysteem. In zijn thuisland kon hij met zijn wensen nergens naartoe. Via chassisbouwer Pacton kwam hij bij ons terecht. Binnenkort gaan er weer tien trailers die kant op.”

Goedkoop is duurkoop

Heiwo levert een compleet product. De isolerende sandwichpanelen, vloeren en constructie fabriceren ze zelf. Terwijl de klant een koelmachine van bijvoorbeeld Carrier of Thermo King uitkiest. Vervolgens verzorgt Heiwo de integratie en montage. “We boeten niet in op kwaliteit. Om het best mogelijke isolerend vermogen te krijgen, kiezen we voor het beste materiaal. Misschien zijn we 30% duurder dan de concurrent, men krijgt er een goed product met een levensduur van niet 8 maar 16 jaar voor terug.” Het zorgt voor een betere investering, zowel financieel als voor het milieu. Duurzaamheid kunnen we immers niet meer omheen. “Absoluut. Daarom zijn we constant met procesverbetering bezig: we produceren zo energiezuinig mogelijk en hebben intensieve afvalscheiding. Anderzijds staan er zonnepanelen op het dak en hebben we enkel ledverlichting.”

De grens over

“We zijn ‘alive and kicking’. Nuchter en realistisch kijken we vooruit; altijd in beweging en toekomstgericht. Robotisering, automatisering en scholing van het personeel is de volgende stap. Zo gaan we door innovatie en efficiëntie de concurrentie aan met het buitenland.”

Delen via

Vergelijkbare berichten