Mirjam Marinus is lid van het managementteam en verantwoordelijk voor HR en marketing. Ze is een ware ambassadeur van het steeds groener wordende Friesland Lease. “We staan bekend als duurzame koploper; wij denken na over hoe we ons schoner van A naar B voortbewegen.”
Leasefiets
Friesland Lease durft risico’s te nemen. En met succes. Vijf jaar geleden introduceerde het bedrijf de leasefiets, een waagstuk. “We zijn nu marktleider in Nederland”, vertelt Marinus. “Dit jaar hebben we 13.000 leasefietsen, volgend jaar worden dat er 25.000. Onze leasefietsen bieden mooie oplossingen voor bijvoorbeeld kinderdagverblijven en deelfietsen in steden, en bezorgdiensten met name gericht op binnenstedelijk vervoer.”
Het Drachtster bedrijf sloeg niet alleen zakelijk een slag, maar introduceerde zichzelf in een nieuwe markt: gezondheid. “Bewegen is erg belangrijk, evenals vitaliteit en healthy ageing.” Fit en vitaal blijven is het nieuwe credo voor werknemers en werkgevers en als mobiliteitsleverancier met zo’n 1800 klanten voelt Friesland Lease zich mede verantwoordelijk.
Van bezit naar gebruik
Over een paar jaar kopen we geen auto’s meer, voorspelt Marinus. “We gaan van ‘bezit naar gebruik’: het bezit van auto of fiets wordt vervangen door abonnementsvormen die bij de gebruiker passen.” Bij Friesland Lease houdt ontzorgen in dat écht alles bij zo’n abonnement in zit. “Geen addertjes onder het gras, geen kleine lettertjes. Een duidelijke prijs en dat is het. Zowel bij zakelijk en private autolease als bij fietslease”, bevestigt Marinus.
Vrijheid en ondernemerschap
Denken vanuit de klant is het credo bij Friesland Lease. En elke werknemer is óók ondernemer. “Onze kracht is ondernemerschap. ‘Als het mijn geld zou zijn, was zou ik er dan mee doen?’, is de vraag die wij onszelf steeds stellen”, verduidelijkt Marinus. “We stellen gezamenlijk de missie, visie en waarden van ons bedrijf vast. En we rijden zelf duurzaam: de auto’s van de zaak rijden óf honderd procent elektrisch, groen gas of op blauwe diesel. Practice what you preach.”
Proeftuin
Friesland Lease is een proeftuin als het gaat om alternatieve brandstoffen. “Elektrisch rijden en rijden op waterstof, groen gas en blauwe diesel: als het kan, doen we het.”
Toen de Tesla op de markt kwam, waren veel leasebedrijven huiverig voor elektrisch rijden. Friesland Lease nam de sprong en kocht groot in. Nu de Opel Ampera-e op de Nederlandse markt is – een volledig elektrische auto met een actieradius van meer dan 500 km – speelt Friesland Lease ook daarop in. “Wij willen zélf in nieuwe auto’s rijden en testen of de actieradius klopt. Wij adviseren onze klanten op basis van ervaring en beleving. Als je zegt dat je een proeftuin wilt zijn, moet je het ook waarmaken. Dat doen we dagelijks.”