Het 150-jarige jubileumfeest werd uitgebreid gevierd met een toneelstuk en de onthulling van de nieuwe naam Future Fuels en het nieuwe logo van het bedrijf aan personeel en klantenrelaties. “Ook stond er een grote torpedotruck achter de gordijnen met daarop levensgroot het skûtsje ‘Lastdrager’ van betovergrootvader Haitze gespoten. Met het skûtsje werd turf overgeladen op pramen, met de torpedotruck wordt brandstof overgeladen in kleine tankauto’s. Het skûtsje is ‘Lastdrager 1’ en 150 jaar later staat deze afgebeeld op de torpedotruck, de ‘Lastdrager 2’. Zo pak je een stukje geschiedenis van het bedrijf mee in de huidige tijd”, aldus Germ Wiersma.
Rentmeester
Als directeur van een bedrijf in duurzame brandstoffen ziet hij zichzelf als een rentmeester van de aarde. “Je ziet dat steeds meer consumenten de keuze voor duurzame brandstof willen maken, ondanks de hogere kosten. We voelen ons met z’n allen steeds meer verantwoordelijk voor de aarde en hoe we die achterlaten aan de volgende generaties.”
Future Fuels maakt zelf vier blauwe diesel blends (HVO 20/50), wat betekent dat het percentage duurzame diesel – samen met de prijs – steeds verder oploopt. Verder verkoopt Future Fuels het pure, duurzame product Neste MY Renewable Diesel (HVO 100). “We doen de inkoop met tankschepen van twee miljoen liter. De brandstof wordt in Geertruidenberg in een bovengrondse tank opgeslagen. We hebben twee tanks met duurzame diesel en hoogwaardige gewone diesel waarvan we de vijf brandstofproducten maken. Verder regelen we het vervoer en opslag in depots”, legt de directeur uit.
De duurzame brandstof wordt door Future Fuels verkocht aan zo’n 1200 klanten in Noord-Nederland met een eigen thuistank. “Dit zijn landbouw- en loonbedrijven, aannemers en transportbedrijven, maar ook veel mkb-bedrijven met een eigen wagenpark.” De exportafdeling van Future Fuels maakt het bedrijf compleet en levert onder andere in landen als België, Duitsland, Italië en Engeland.
Generaties
Het brandstofbedrijf maakte binnen vijf generaties een hele ontwikkeling door, van betovergrootvader Haitze (die startte met de brandstofhandel voor woningen), via overgrootvader Foppe (die de overstap van turf naar kool maakte) naar grootvader Gerlof (die de transitie van kolen naar petroleum deed) tot vader Peter (die met de overgang naar aardgas zijn handel verlegde van het verwarmen van huizen naar brandstof voor trekkers) en tenslotte de huidige directeur Germ (die zich toelegt op duurzame brandstoffen voor wegverkeer).
Ondertussen staat de zesde generatie al klaar om het bedrijf over te nemen als ze willen en is de zevende generatie – een tweeling – net geboren. “Ik ben ondertussen een trotse opa, maar laat het aan de kinderen zelf over of ze in het bedrijf mee willen werken of niet.”