Wat is de invloed van de gaming-industrie op de wereld van de hightech?

Wanneer het gaat om de technologie die gebruikt wordt in de wereld, dan gaat het eigenlijk direct om sector-overstijgende technologie die op tal van plaatsen terug te zien is. Dat is niets nieuws, maar door de enorme opkomst van de entertainmentbranche en met name gaming zien we nu ontwikkelingen die extra aandacht verdienen. De ontwikkelaars van online games werken constant aan nieuwe technologieën en innovaties die we direct terugzien in andere sectoren. Uiteraard is hier sprake van een wisselwerking, want andersom werkt dit precies op dezelfde manier. Wat zijn de opvallendste invloeden in dit opzicht?

Een enorme en veeleisende vraag naar innovaties

De gaming-industrie is al vanaf de eerste dag aanjager geweest van ontwikkelingen op technologisch vlak. De reden hierachter is relatief simpel. De ontwikkelaars van spellen wilden veel meer aanbieden dan mogelijk was op het moment. De processoren waren niet sterk genoeg, er was gebrek aan schaalbare software en verbindingen (vanaf het moment van online spelen) waren simpelweg niet sterk en stabiel genoeg om daadwerkelijk grote games op te zetten die wereldwijd gespeeld konden worden door duizenden mensen tegelijkertijd.

De vraag naar nieuwe technologie is altijd een drijfveer geweest van producenten en ontwikkelaars. Niet heel vreemd natuurlijk, want waarom zou een ontwikkelaar (of uitvinder als je wilt) een véél sterkere en duurdere processor ontwikkelen wanneer hier geen enkele behoefte aan is? De invloed van de wereld van (online) games is hierbij onmiskenbaar geweest omdat zij altijd een pioniersrol gespeeld heeft.

Innovatiever, makkelijker en zelfs automatisch: de vraag naar software

Binnen games zijn er veel processen die automatisch en zelfstandig moeten draaien, net als in de gemiddelde industrie waar apparaten en machines zelf handelingen moeten kunnen verrichten. Binnen de gaming zijn de eisen echter vele malen hoger. Enerzijds omdat er meer én grotere processen tegelijkertijd moeten draaien, anderzijds omdat de spelbeleving optimaal moet blijven. Ter vergelijking: niemand zit erop te wachten dat er een minuut verloren gaat vanwege de rendering van de Minecraft-wereld, waar een lasersnijder gerust een minuut mag nemen om een nieuwe berekening te maken.

In lijn met deze ontwikkelingen liggen natuurlijk ook de beveiligingsproblemen, zoals het probleem met Log4j dat vorig jaar bekend gemaakt werd. Ook hier geldt dat de wereld van de gaming problemen als eerste identificeert en aankaart, waarna deze op andere plekken ook opgepakt kunnen worden door specialisten.

Rond het automatiseren en versnellen van processen is het interessant om te kijken naar bookmakers. Bij de eerste inzetten op sportweddenschappen duurde het lang voordat de uitslagen bekend waren en je daadwerkelijk op je account kon zien of je een winst gemaakt had. Tegenwoordig gaat dit volledig automatisch en snel ook. Is de wedstrijd afgelopen, dan kun je direct bij je overzicht bij het voetbalwedden de winsten of verliezen zien.

Gaming kan simpelweg niet zonder hightech en blijft vragen om meer

We kunnen tal van voorbeelden noemen waarbij de gaming-industrie nieuwe, hoge eisen gesteld heeft aan de technologie en deze constant uit heeft gedaagd. Kijk bijvoorbeeld naar de ontwikkeling van FIFA, waarbij alle mogelijke technologieën ingezet moesten worden om de bewegingen van de spelers zo levensecht mogelijk te maken. Of de spellen die in VR gespeeld kunnen worden en je als speler het idee hebt dat je letterlijk midden in de wereld staat en overal handelingen uit moet voeren of vijanden uit moet schakelen. Om terug te kijken naar de bookmakers: het online casino zelf heeft hier ook een grote rol bij gespeeld. In dit kader kunnen we spellen als gokkasten volledig negeren, want het is het live casino waar de technologie de grootste rol speelt. Opnamestudio’s vanuit Oost-Europa streamen live de casinospellen met live dealers. Waar dit ooit haperend ging met veel onderbrekingen en crashes, is het nu een probleemloze techniek geworden, zelfs wanneer honderden mensen tegelijkertijd actief zijn in dezelfde lobby.

Binnen al deze ontwikkelingen zijn ontwikkelaars en producenten binnen de casino- en gaming-industrie uiteraard ook bijzonder actief geweest. Zij hebben niet alleen gevraagd om technologische verbeteringen, maar ook zelf oplossingen gevonden die vervolgens in andere sectoren geïmplementeerd zijn. In dat opzicht is goed te zien hoe belangrijk deze wisselwerking voor de technologie en hightech als geheel is.

Vergelijkbare berichten