Geert Kuurstra: ‘Open cultuur en ambitieniveau voelden goed’

juni 25, 2018

In vier maanden tijd twee keer naar de VS: waarom? 

Ja, wat een luxe he? Vanuit Online Media Koffer hebben Friso Visser en ik, samen met Frans Scheepens van Gist, een nieuwe brainstormtool ontwikkeld: Brain Fuel. Veel mensen beschouwen brainstormen als tijdverspilling. Maar uit onderzoek is gebleken dat bedrijven die creatief denken actief stimuleren, beter presteren op het gebied van omzetgroei. Het probleem zit niet in het brainstormen, maar in hóe mensen brainstormen. Brain Fuel geeft mensen net dat ene zetje in de rug tijdens een brainstorm om de goede ideeën om te toveren tot geweldige ideeën.

Tijdens onze testfase kregen wij, naast succesvolle testen bij KLM en Rijkswaterstaat, ook de kans om Brain Fuel – geloof het of niet – in Boston bij Harvard University te testen. Hier hebben we uiteraard niet lang over na hoeven denken.  Het Consulaat gaf ons vervolgens de tip om deel te nemen aan een handelsmissie vanuit Nederland richting Amerika. Ook deze kans grepen wij met open armen aan

Twee reizen dus; waar zaten de verschillen? 

De eerste reis was voor ons vooral bedoeld om Brain Fuel te kunnen testen bij verschillende universiteiten en bedrijven. De handelsmissie, de tweede reis, was veel sterker gericht op de educatieve markt.

En, hoe was het?

De reizen waren bijzonder om twee redenen. De zakelijke kant was bijzonder omdat het goed voelde om eens wat groter te denken. En ook voor mij persoonlijk was het bijzonder omdat dit mijn eerste reis buiten Europa was. Heel indrukwekkend om dan rond te lopen in Manhattan.

Wat is je het meest opgevallen in de VS? 

Wat me vooral in Boston opviel is dat de stad veel ambitie ademt en de prestatielat heel erg hoog ligt. Een 8 is echt niet voldoende en zeker rondom Harvard streeft iedereen naar het maximale. Hoewel de mensen het druk hebben, heerst er een open sfeer. Er is veel interesse in wat je als Nederlander komt doen en hoe je product werkt. Die open cultuur en het hoge ambitieniveau voelden goed!

Nog meer opmerkelijke zaken? 

Wat me ook opviel is dat verscheidende mensen die we spraken direct vroegen of we het product wel beschermd hadden. Iemand wilde zelfs niet eens een prototype van het product hebben, uit angst dat iemand anders die het zou zien het dan zou kopiëren. 

Welke les neem je mee naar huis? 

In Friesland heerst vaak nog een ‘doe maar normaal’ cultuur waar een voldoende ook goed genoeg is. De Friese nuchterheid is goed en gezond, maar zorgt er ook voor dat mensen die heel goed zijn in hun vak, niet goed uit de verf komen en niet de credits krijgen die ze verdienen. Tegelijk merk je dat Amerikanen niet snel hun echte mening geven en alles al snel ‘awesome’ en ‘great’ vinden. Daarin is de openheid van Hollanders weer veel fijner. Tijd dus om de cultuur van de eerlijke Fries met die van de trotse Amerikaan te mengen!

Delen via

Vergelijkbare berichten