Gemeente Leeuwarden deelnemer Schoonste Winkelgebied Verkiezing

juli 4, 2017

Met deze aanpak werkt de gemeente nauw samenwerkt met de ondernemers om winkelgebieden schoner te houden. Daarbij hopen beide partijen dat bezoekers het winkelgebied als prettiger ervaren, andere ondernemers te inspireren en een hoge score te behalen bij de verkiezing. NederlandSchoon trekt de komende maanden door het land voor een uitgebreid onderzoek, waarbij het winkelend publiek wordt ondervraagd hoe schoon zij hun winkelgebied vinden. Daarnaast meten observatieteams de schoonheidsgraad van elk gebied. De winnaar wordt begin november bekend gemaakt en mag zich een jaar lang ‘Schoonste Winkelgebied van Nederland’ noemen. In 2016 won De Limburgerlaan in Eindhoven de Schoonste Winkelgebied Verkiezing.

Leeuwarden Supporter van Schoon

De gemeente heeft alle ondernemers uit de winkelgebieden actief benaderd, met goed resultaat. De gemeente Leeuwarden doet dit jaar met maar liefst 8 winkelgebieden mee aan de verkiezing. Friso Douwstra, Wethouder Beheer Openbare Ruimte, gemeente Leeuwarden verheugd zich op de aanpak in Leeuwarden: "Leeuwarden gaat voor de titel: Schoonste Winkelgebied! Samen met de ondernemers doet de gemeente Leeuwarden er alles aan om de bezoekers een aangename en veilige winkelervaring te bezorgen. Van nette, toegankelijke afvalbakken tot onkruidvrije paden en van het verwijderen van graffiti tot het opknappen van boomspiegels. Onze winkelgebieden blinken uit in schoonheid!" aldus Friso Douwstra.

De heer Post (voorzitter ondernemingsvereniging Coopmansstraat-Pasteurweg):

De gemeente heeft ons als ondernemers via het LOF (Leeuwarden Ondernemers Fonds, de overkoepelende organisatie voor ondernemersverenigingen) benaderd over de Verkiezing Schoonste Winkelgebied. Wij hebben enthousiast gereageerd, want het plein waar wij aan zitten is soms best rommelig. De verkiezing is voor ons een mogelijkheid om mensen bewust te maken om het plein netjes te houden. Daarom communiceren we met hen via socialmedia en posters in winkels. Het gaat om het publiek, maar ook om de supermarkten, daar blijven vaak propjes en kassabonnetjes achter in de karretjes. Het begint met 1 propje, maar als iemand wat ziet liggen gooi je er soms bewust, soms onbewust, toch makkelijk wat bij," aldus de heer Post.  

Schoonste Winkelgebied Verkiezing 2017

Dit jaar neemt een recordaantal van ruim 88 gemeenten en 611 winkelgebieden deel aan de verkiezing. Een forse stijging ten opzichte van vorig jaar waarbij er 63 gemeenten en 561 winkelgebieden kans maakte op de felbegeerde titel. Helene van Zutphen (Directeur Stichting Nederland Schoon) verklaart deze stijging: “Dit jaar hebben we geconstateerd dat steeds meer gemeenten de verkiezing aangrijpen om proactief met ondernemers in gesprek te gaan. Ook merken we dat schoon hoog op de agenda staat bij de ondernemers én dat ze zelf ook graag hun steentje bijdragen. Beide partijen zijn zich bewust van de toegevoegde waarde van een schoonwinkelgebied en werken nauw samen om dit te bewerkstelligen: een hele mooie ontwikkeling.”

Delen via

Vergelijkbare berichten