Gerard Wolting, Bentacera: ‘Samen naar de top’

Beter en sneller inzicht
Bij Bentacera constateren ze dat de traditionele manier van rapporteren langzaam naar de achtergrond verdwijnt. En dat vraagt om een andere benadering. “Je kunt mooie boekjes maken over hoe het was, maar dat is altijd achteraf. We kijken nu steeds meer vooraf, samen met de klant. En daar gebruiken we het Management Kompas Systeem (MKS) bij. Hiermee krijg je als ondernemer beter en sneller inzicht in de capaciteit van je bedrijf. En daarmee in de potentiële omzet en winst die behaald kan worden.”

Resultaatverbetering
Het MKS maakt de ondernemer bewust van de invloed van bepaalde factoren op het resultaat. “Want pas dan kun je komen tot resultaatverbetering.” Wolting legt uit dat het MKS een handige manier is om de cijfertjes, en dus je begroting heel ‘klein’ te maken. “Dat geeft inzicht, bewustwording. En dat stelt je weer in staat om te sturen en het rendement te verbeteren.” Hij noemt het zogenaamde ‘trainingsschema op een bierviltje’, waarmee je als ondernemer bijna in één oogopslag ziet wat het potentieel van je bedrijf is. “En of je er genoeg uithaalt of dat er ruimte is voor verbetering.”

Succesverhaal
Wolting vertelt een succesverhaal over een bedrijf in de dienstverlenende sector. “We ontdekten dat er met de bestaande bezetting veel meer omzet en resultaat viel te behalen. Kortom: het werd duidelijk welke mogelijkheden binnen handbereik lagen. Zo werd zonder grote maatregelen, maar met het geven van de juiste aandacht en met het leggen van de juiste focus heel snel een forse verbetering bereikt. Het verkregen inzicht zette bijna automatisch een verandering in gang.” De eerste reactie van deze klant na het maken van de begroting was volgens Wolting ongeloof. ‘Dat kan niet, zo’n resultaat kunnen we nooit halen!’ Inmiddels blijkt dit ruimschoots (met 100%) te zijn overschreden. “En zo zijn er meer van dit soort succesverhalen.”

Focus
“Het gaat allemaal om inzicht. Welke kosten heb ik, welke capaciteit? Hoeveel omzet en winst kan ik daarmee behalen? En dan kijken hoe je dat kunt beïnvloeden. Wanneer klanten die focus hebben, zien we bijna altijd direct verbetering. Wolting is enthousiast over het MKS. “Van verslaggeving achteraf, gaan we naar sturing vooraf zodat we onze klanten écht kunnen helpen hun bedrijf te runnen.” Hij vergelijkt zichzelf graag met een berggids. “Ik ben een goede gids als ik mijn groep voorbereid. Als ik voor de juiste uitrusting zorg en vertel wat ze tegen kunnen komen. Als ik er onderweg bij ben om te helpen en aan te moedigen. Zo bereiken we samen de top, om daar van een fantastisch uitzicht te genieten. Om achteraf te constateren dat we een hele mooie prestatie hebben geleverd en dat we ons doel behaald hebben.”

Mooie wisselwerking
“Ik ben heel blij met het nieuwe gedachtengoed van Bentacera. Meer tijd voor het contact met onze klanten, meedenken, praten over dromen en ambities. Zo ontstaat vaak een mooie wisselwerking. Ook onder de collega’s geeft dat veel energie; samen kijken naar wat we voor een klant kunnen doen. Met alle specialisten en deskundigen die wij in huis hebben, kunnen wij zoveel meer betekenen. Dat is echt de kracht van Bentacera.”

Delen via

Vergelijkbare berichten