Het appeltje

Heeft mijn onderneming nog waarde? Deze vraag zal door menig ondernemer op dit moment gesteld worden. Vaak is de waarde van de onderneming onderdeel van het pensioenplan van de ondernemer. Pand en onderneming zelf zouden dan het appeltje voor de dorst van de oude dag moeten zijn. Tja, ‘zouden’. Want inmiddels zij we wat onroerend goed betreft wel wakker geworden. En het bedrijf zelf? Dat hangt er ook maar van af. Kortom: hoe sappig is uw appeltje voor de dorst eigenlijk?

Eerst dat onroerend goed: slecht nieuws; de verwachting dat het zakelijk onroerend goed in waarde zal herstellen hebben we inmiddels laten lopen. Sterker nog: we beginnen allemaal te wennen aan het idee dat zakelijk onroerend goed in zijn geheel naar nihil af kan worden geschreven. Jammer genoeg mag dat fiscaal nog niet.

Maar dan de waarde van de onderneming zelf. Is de onderneming nog iets waard en zo ja: hoe kun je als ondernemer die waarde er (op termijn) uithalen? De waarde van een onderneming kan vastgesteld worden door de toekomstige kasstroom contant te maken. Een goede methode om deze waarde te bepalen is bijvoorbeeld de DCF (Discounted Cash Flow) methode. Een koper zal iets over hebben voor de kasstroom welke de onderneming in de nabije toekomst kan genereren. De waarde en dus de koopprijs van de onderneming zal dus vaak gebaseerd zijn op die toekomstige kasstroom. We mogen dit ook best goodwill of potentiële kasstroom noemen.

Toch wordt er veel geroepen dat ondernemingen vandaag de dag onverkoopbaar zijn, hoe zit dat dan? Onze wereld is wel veranderd. Veel verdienmodellen werken domweg niet meer. Als een onderneming de laatste jaren niet heeft geïnvesteerd in nieuwe manieren van omzet genereren dan neemt de waarde van die onderneming dus ook af. Neem de detailhandel.  Met de komst van internet is er een heel nieuw verkoopkanaal bijgekomen. Wie nu nog mensen in de winkel wil hebben moet ze weten te vermaken. Welke detaillist heeft hier goed op ingespeeld?  Een prachtig voorbeeld is toch wel de Rotterdamse kapperszaak Schorem, zie ook schorembarbier.nl. Deze mannen zijn in staat geweest om rondom het knippen en scheren een complete belevingswereld te creëren. Als je als ondernemer in staat bent je onderneming op die wijze richting te geven dan is deze nog steeds goed te verkopen. Sterker nog: tarieven van producten of diensten stijgen door een goede conceptuele insteek. Daarmee zal de verkoopprijs van de onderneming ook hoger uitvallen.

Als je als ondernemer in de laatste fase van ondernemen aankomt stap dan niet in de valkuil door niet meer te innoveren. Zorg ervoor dat de onderneming tot het laatste moment bij de tijd is en aansluiting vindt bij de hedendaagse maatschappij. Alleen dan valt uw bedrijf in de meeste gevallen nog goed te verkopen.
Benieuwd naar de waarde van uw onderneming? Laat uw adviseur een waardebepaling maken.

Kijk voor deze en ook eerdere columns van Gerke Wispelwey op zijn eigen OF Specialisten forum.

Delen via

Gerke Wispelwey

Buro360

MKB Adviseur & meedenker
Gerke Wispelwey is Ondernemer, MKB Adviseur, Strategie en Business planner, Accountancy specialist, zakelijk Mediatior en Meedenker. In het dagelijks leven is Gerke werkzaam als MKB Adviseur en tevens Commercieel Directeur(DGA) bij Buro360 Adviseursen Accountants te Leeuwarden. Voor vragen aan Gerke kunt u contact zoeken via 06-25090107 of mail Gerke. De colums van Gerke worden ieder kwartaal gepubliceerd in OF magazine en via zijn eigen Specialisten pagina.