Gilbert Hageman van Friesland Lease: ‘We kijken breder dan de leaseauto’s die bij ons zijn ondergebracht’

Friesland Lease in Drachten is een begrip in de leasewereld. Het bedrijf won diverse ondernemersprijzen en is zeer gefocust op verduurzaming en innovatie. OF vroeg manager Business Improvement & Innovation Gilbert Hageman naar de laatste ontwikkelingen.

“Bij Friesland Lease zijn we sterk gefocust op het terugdringen van de CO2 uitstoot en iets terugdoen voor de wereld om ons heen”, vertelt Gilbert Hageman. “En dat gaat verder dan alleen de overgang van een benzineauto naar een elektrische auto. Wij richten ons op de overgang van fossiele brandstoffen naar energie uit hernieuwbare bronnen, zoals zon-, wind- en waterkracht. Met deze meerjarige visie zorgen we ervoor dat we onze klanten duidelijk kunnen adviseren op het gebied van duurzame mobiliteit. Zo nemen we bijvoorbeeld het aantal auto’s van de klant onder de loep, is het echt nodig dat het bedrijf zoveel auto’s heeft? Kunnen de medewerkers ook met het openbaar vervoer of leasefiets naar kantoor? Waarschijnlijk kan een deel van de grote dieselbedrijfsbussen van woningbouwcorporaties of groenbedrijven ingeruild worden voor kleinere ‘Picnic’-achtige elektrische voertuigen voor binnenstedelijk vervoer? We kijken echt breder dan de leaseauto’s die bij ons zijn ondergebracht.”

Anders denken

Hageman is in zijn functie als manager Business Improvement & Innovation allereerst intern bezig om primaire processen te optimaliseren. “Dit betekent in de praktijk bijvoorbeeld dat wij als Friesland Lease helemaal van het gebruik van papier af willen”, legt hij uit. “Dus niets meer printen. Verder liggen onze daken vol met zonnepanelen en rijden al onze medewerkers elektrisch en op groene stroom. Extern betekent dit dat ik samen met Sales en onze klanten continu bezig ben met innovaties op het gebied van mobiliteit. Dit is een uitdaging en het vergt heel anders denken! Een voorbeeld hiervan is ‘slim laden’. Als medewerkers van bedrijven allemaal ’s ochtends tussen 8.00 uur en 8.30 uur hun auto aan de laadpaal zetten, dan is dat het duurste moment en je overvraagt hierdoor de markt. Dus moet er worden bij gevraagd en daarmee stap je af van duurzame energie. Het mooiste is een systeem dat zelf uitrekent hoeveel en wanneer je het beste kunt laden. Samen met het bedrijf Alva charging zijn wij op dit moment bezig om dit soort processen af te stemmen en toe te werken naar optimale oplossingen.”

Hoogste trede

Constant bezig zijn met vernieuwingen zonder kwijt te raken wat al goed is, dat is de kern van Hageman zijn vak. “En dat is heel mooi om te doen”, zegt hij enthousiast. “Met Friesland Lease bereiden wij ons voor om op de hoogste trede van de MVO en CO2 Prestatieladders te komen. De Prestatieladders en CO2 reductie zijn cruciale onderdelen van het bedrijfsproces. We zitten nu op trede 3 en we willen volgend jaar toe naar trede 5. Daarnaast willen we dit jaar 10 procent minder CO2 uitstoot van ons rijdende park. Meerdere keren zijn we uitgeroepen tot ‘beste leasemaatschappij’, maar het kan altijd beter, efficiënter en nog meer onderscheidend.”     

Vergelijkbare berichten