“Grand Hotel Post Plaza laten wij Grand Hotel Post Plaza”, begint Erwin Schröder. De business developer bij Hoscom heeft er sinds eind vorig jaar de dagelijkse leiding. “Hoscom is geen hotelketen”, benadrukt hij. “Wij willen dat al onze vijf hotels bedrijven zijn met ondernemerschap en een eigen karakter, een ziel. Wij zien onszelf als een rentmeester die het hotel dat mijnheer Boomsma gerealiseerd heeft voortzet.”
Dat betekent uiteraard niet dat er niet vernieuwd wordt. Schröder heeft ambitieuze plannen met Post Plaza. “Maar die zijn niet door mij, of onze aandeelhouder, van bovenaf opgelegd. Het managementteam beslist zelf. Op die manier waarborgen we die eigen identiteit.”
Openbaar karakter
Samen met het managementteam van Post Plaza werkt Hoscom aan een toekomstvisie voor de onderneming. Schröder ligt een tipje van de sluier op. “Als ik naar het oude postkantoor kijk, zie ik een prachtig monumentaal pand dat van de binnenkant nog vrij onzichtbaar is. We willen bijvoorbeeld onze prachtige zaal Plaza een wat meer openbaar karakter geven. Het zou mooi zijn als ook Leeuwarders daarvan kunnen genieten als ze een kop koffie bij ons komen drinken.”
Een andere ambitie die voorzichtig verder uitgedacht wordt, is de uitbreiding van het aantal kamers. “We hebben 18 prima vergaderruimtes, maar we merken dat in economisch mindere tijden de klappen vallen in de vergadermarkt. Dat terwijl onze 40 hotelkamers regelmatig volgeboekt zijn.”
Waar ook nog over nagedacht wordt, is de uitwerking van het thema. “Dat zal absoluut iets met de geschiedenis van het gebouw als postkantoor te maken hebben”, geeft de hoteldirecteur aan. “Maar dat verhaal kunnen we op verschillende manieren gaan vertellen.”
Grandioos jaar
De stad Leeuwarden was voor Hoscom geen doelgerichte keuze. “Maar de randvoorwaarden hier zijn goed”, vertelt Schröder die zelf in de Friese hoofdstad hotelmanagement studeerde. “Als ik nu door het centrum loop, zie ik dat Leeuwarden veranderd is in positieve zin. Met initiatieven als 3FM Serious Request, Culturele Hoofdstad 2018 en de aanpak van het Zaailand zie ik een stad die aan de weg timmert.” De hoteldirecteur heeft dan ook hoge verwachtingen van Leeuwarden als Culturele Hoofdstad 2018. “Het gaat een grandioos jaar worden! Een hotel breid je natuurlijk niet uit voor één jaar, maar dit brengt een ondernemersgeest op gang in de stad waar wij met z’n allen nog jaren van zullen profiteren.” Schröder ziet Leeuwarden als een stad met historie, met authenticiteit en met een verhaal. De positieve indruk die hij van Leeuwarden had, is alleen maar bevestigd. “Ik mag natuurlijk geen namen noemen van gasten die we hier de afgelopen maanden gehad hebben, maar dan moet je denken aan de politieke top en hoge mensen uit zowel de culturele- als de zakenwereld. Ik was daar van onder de indruk. Mensen die van buitenaf naar de stad komen, zijn zonder uitzondering verrast door de charme die Leeuwarden heeft.”
Hoscom
Hotelonderneming Hospitality Company (Hoscom) is eigenaar van vijf hotels in Nederland: Delta Hotel Vlaardingen, Badhotel Rockanje, Landgoed de Holtweijde, Grand Hotel Opduin Texel en Grand Hotel Post Plaza Leeuwarden. Kenmerkend voor Hoscom is dat de hotels geen keten vormen, maar ieder een eigen identiteit – een eigen ziel – hebben. Het bedrijf wordt gevormd door aandeelhouder Lucas Petit, Erwin Schröder (business development) en Niek Rietveld (financiën).