‘Grote bedrijven investeren weer’

oktober 17, 2012

 

U bent nu een jaar burgemeester. Voldoet Heerenveen aan uw verwachtingen? Heerenveen is een prachtige ondernemende gemeente, dat is bekend. Heerenveen is sportstad, maar met haar cluster van Belvedère, Posthuistheater en van Museum Willem van Haren, ook cultureel centrum. Heerenveen bruist van het ondernemerschap: je kunt het voelen op straat en je ziet het vanaf de snelwegen die een prachtige uitkijk bieden op ‘de etalages’ van de stad.Wat me verrast heeft is de dynamiek van het platteland, de gemeente kent zoveel mooie dorpen met zoveel actieve mensen. Het is de verborgen diamant van de gemeente.

 

Maar u bent burgemeester geweest in Achtkarspelen, de dorpen, het platteland, daar was u toch mee bekend? Toch was dat een verrassing voor mij. Ik heb me niet gerealiseerd dat de dynamiek niet alleen de stad betrof maar ook tot DNA van het platteland behoort. Elk dorp heeft wel een dorpsvisie en waar ook daadwerkelijk handen en voeten aan gegeven wordt. Er is een voortdurend contact en afstemming tussen de dorpen en het bestuur.

 

En hoe verlopen de contacten tussen ondernemers en bestuur? Heel goed. Het is een kleine wereld en er zijn veel contacten. Heerenveen kent veel platforms voor ondernemers en tel daar nog maar eens de businessclubs van Sportstad en Thialf bij op: het is een kunst om elkaar niét tegen te komen, hier kan elke ondernemer gemakkelijk in contact komen met het bestuur.

 

Nederland kampt met veel leegstand als het om kantoorruimte gaat. Hoe is dat in Heerenveen? Hoe staat het bijvoorbeeld met de kantoren aan de KR Poststraat, de entree van de stad? Dat doen ze zeker, daar zijn we met ons beleid op ingesprongen. Door grote kantoorruimtes op te knippen in kleinere eenheden, zoals gebeurd is in het Essentpand en de kantoorruimtes in het stadiongebied. Daarmee voorzien we in een behoefte aan kleinere eenheden. Daarnaast geven we meer mogelijkheden voor bestemmingen in kantoren, mits ze niet bijten met de omgeving. Denk bijvoorbeeld aan sportscholen.

 

Het land worstelt nu al vijf jaar met een crisis. Hoe vergaat het Heerenveen? De recessie zet ook ons als gemeente onder druk, alleen al doordat het aantal uitkeringen stijgt. Maar er gloort ook licht aan de horizon. Zo maakt de grondverkoop momenteel een flinke groei door. In de goede tijden voor de recessie verkochten we 7 tot 8 hectare per jaar. Dat slonk tijdens de recessie tot 2 hectare. Dit jaar verwachten we 18 hectare te verkopen (waarvan 14 hectare inmiddels is verkocht).

 

Om wat voor bedrijven gaat het? Het gaat om bedrijven van hier die uit hun jasje gegroeid zijn. Maar het gaat ook om grote bedrijven van elders, vaak in de non-foodsector, die zich graag hier vestigen. Dit zijn bedrijven als PostNL, Dutchboxx, Lidl, Body& Fitshop en Sidijk, een bedrijf in spring- en luchtkussens.

Kennelijk is er weer ruimte om te investeren. De keuze valt op Heerenveen vanwege de locatie, goede infrastructuur, de uitstraling en de service, maar ook vanwege het karakter van onze arbeidskrachten. Friezen staan bekend als harde werkers die niet zeuren. Heerenveen staat landelijk op nummer vijf als beste vestigingsplaats en is nummer 1 van het noorden. Een mooie positie: goed voor onze economie en voor de broodnodige werkgelegenheid.

 

Hoe staat het met de toeristische ambities van de gemeente? Daar liggen volop kansen. Dan kom ik even terug op de verborgen diamant: onze prachtige dorpen. De gemeente is geen ondernemer maar we stimuleren ondernemerschap door de regels te versoepelen zodat het bijvoorbeeld gemakkelijker wordt om een bed & breakfast te beginnen. Sportevenementen brengen veel mensen naar Heerenveen. Hen willen we verleiden om hier meer tijd door te brengen. Daar hoort ook bij dat we de binnenstad verzorgd houden, samen met de ondernemers.

 

Over sportevenementen gesproken. Hoe staat het met het nieuwe Thialf? Het huidige Thialf stadion wordt verbouwd en daarnaast wordt een aparte trainingsbaan gerealiseerd, speciaal voor de topschaatsers. Zo zetten wij de beste ijsbaan ter wereld neer waar topsport en breedtesport beide optimaal tot hun recht komen. Zo wordt Friesland nadrukkelijk de schaatsprovincie van de wereld.

 

‘Prachtige locatie aan de A7, logistiek gezien heel sterk’ Bedrijven die op zoek zijn naar een nieuewe locatie kiezen niet zelden voor Heerenveen. De centrale ligging en goede ontsluiting nodigen daar toe uit. Dat geldt ook voor Hanos, internatonale grootleverancier aan de horeca, dat hier in 2004 neerstreek. Het bedrijf telt 129 werknemers. Heerenveen is een van de achttien vestigingen. Vestigingsmanager Patrick Hendriks: “We zijn hier neergestreken om het noorden te kunnen bedienen, en logistiek gezien is dit natuurlijk een prachtige locatie. Onze hoofdvestiging in Apeldoorn groeide uit zijn jasje.” Op de Houtdraaier in Heerenveen beschikt Hanos over een schitterend winkelpand van 15.000 vierkante meter.” Het werkgebied bestrijkt het noorden vanaf Steenwijk tot en met de eilanden. Hanos is een bedrijf met een complexe logistiek. Hendriks: “Het gaat om de distributie van zo’n 40.000 tot 50.000 verschillende producten. Die moeten allemaal in de juiste samenstelling op het juiste moment bij de klant arriveren.” Trend is bovendien dat klanten steeds vaker op het laatste moment bestellen. “Dat is een direct gevolg van recessie en wij hebben daar alle begrip voor. Last minutebestellingen en nabestellingen horen daarom gewoon bij onze service. Ook hebben we onze openingstijden verruimd zodat ondernemers ook in de avonduren hun bestellingen kunnen plaatsen.” Befaamd is Hanos om zijn versafdeling. Zo beschikt het bedrijf over een eigen poelier, kaas&zuivel, patisserie, AGF, Slagerij en hanteert zij het prestigieuze MSC label voor haar vis. Maar Hanos is meer dan alleen leverancier, benadrukt Hendriks: “We zijn ook culinair adviseur, en tijdens onze druk bezochte najaarsdagen kunnen horecaondernemers zich laten inspireren. En we richten horecazaken in van casco tot gebruik. Dan gaat het om inrichting, styling, apparatuur, het hele plaatje.”

 

‘Om de tafel met ambtenaren’ Contacten tussen ondernemers en het ambtelijk apparaat zijn er in Heerenveen legio. Dat geldt zeker ook voor Bouwbedrijf Siebenga, een allround bouwbedrijf met 45 mensen op de loonlijst en gevestigd in het hart van Heerenveen. Als ondernemer heeft directeur en eigenaar Gerrit de Leeuw regelmatig te maken met het gemeentelijk apparaat. Meestal gaat het om gangbare zaken zoals het regelen van bouwvergunningen. De contacten zijn goed. Soms ontstaat er zelfs een initiatief om processen te verbeteren. Gerrit de Leeuw: “Zo loopt er nu een pilot waar wij als bedrijf en Handhaving en Toezicht van de Gemeente Heerenveen aan deelnemen. Het draait om de periode na het verlenen van de vergunning. Dan loop je namelijk nog wel eens tegen, vooral praktische, zaken aan. Zo kun je wanneer bijvoorbeeld als je in de kern van de stad bouwt een verkeersplein of winkelgebied niet te veel belasten met zwaar materieel of overlast. In bepaalde situaties merkten we dat ambtenaren en ondernemers toch een andere visie op de werkelijkheid hebben.” En dus gaan beide partijen in deze pilot na de vergunningverlening geregeld met elkaar om de tafel om lopende zaken door te spreken. De Leeuw: “Met als doel is om het allemaal wat soepeler te laten verlopen.” Het zijn zware tijden voor de bouw want juist in deze sector vallen de zwaarste klappen in de recessie. Hoe vergaat het Bouwbedrijf Siebenga? “We zijn breed georiënteerd, daardoor gaat het op dit moment eigenlijk nog vrij goed. Op dit moment moeten we zelfs extra mensen inlenen.” Heerenveen is een gemeente met veel potentie, aldus De Leeuw. Wel vindt hij het jammer dat het oorspronkelijke plan voor Thialf op de locatie bij Sportstad het niet gehaald heeft. “Er zaten zoveel innovatieve ideeën in dat plan. Daar mag je best flink in investeren. Wat mij betreft hadden de gelden t.b.v. van de Zuiderzee spoorlijn daarvoor ingezet kunnen worden. In het westen had men wel raad geweten met zo’n geldpotje. Als bescheiden noordelingen laten we wat dat betreft te weinig onze tanden zien.”

 

‘We doen het anders, het oude recept werkt niet meer’ Dat crisis ook kansen biedt bewijst Proplan Ontwikkeling. Drie jaar geleden, uitgerekend bij de aanvang van de magere jaren, begon Proplan in Heerenveen als ontwikkelaar. Al begon het bedrijf niet vanuit het niets, -directeur Klaas Postma zit al decennia lang in het vak en werkte onder meer voor Oranjewoud-, de start en snelle bloei van het bedrijf, juist in deze tijd, is toch opmerkelijk. “We zijn direct anders gaan werken”, verklaart directeur Klaas Postma. “De markt veranderde en wij zijn mee veranderd. Het oude recept werkt niet meer. We zoeken de moeilijke locaties op, de locaties waar iedereen omheen loopt. Daar steken we op in: wij bedenken een plan en zoeken daar de mensen bij.” Vaak gaat het om binnenstedelijke projecten: “We zijn niet de ontwikkelaar die buiten grond opkoopt om daar vervolgens goed aan te verdienen. Wij nodigen financier, gebruiker en belegger uit aan tafel. We zoeken dingen uit, zijn creatief en zoeken in overleg met onze partners de uiterste grenzen van een bestemmingsplan op, daaruit ontstaan vaak verrassende ontwerpen en nieuwe ideeën.” Proplan houdt zich daarnaast bezig met grootschalige recreatieprojecten in Friesland. Ook staat Proplan aan de wieg van het nieuwe Thialf dat op de oude locatie zal verrijzen. “Provincie en gemeente hebben om financiële redenen gekozen voor deze locatie. In het aanvankelijke plan ging het om 100 miljoen euro, in ons plan lopen de kosten niet verder op dan 50 miljoen euro.” Opmerkelijk detail: Postma stond destijds vanuit Oranjewoud ook aan de wieg van het huidige Thialf: “Het overdekte Thialff was destijds revolutionair, en stuitte juist vanwege het overdekte karakter aanvankelijk op de nodige weerstand. Door doortastend optreden van de toenmalige bestuurders hebben wij toch de eerste overdekte ijsbaan ter wereld kunnen realiseren. Ook dit nieuwe Thialf is innovatief, het gaat om het eerste tweebaansmodel ter wereld. De twee banen zorgen voor een scheiding tussen topsporters en recreanten. Dat scheelt enorm in de exploitatiemogelijkheden en dat kan een enorme boost geven aan het recreatieve schaatsen. En het wordt natuurlijk de snelste laaglandbaan ter wereld.”

 

 

Delen via

Vergelijkbare berichten