Haitsma Beton uit Kootstertille plaatst voertuigkering

maart 4, 2015

Maaasvlakte Vaanplein

De verkeersgeleideconstructie is onderdeel van het project Maasvlakte Vaanplein, waarmee Rijkswaterstaat de A15 vanaf de Maasvlakte tot het knooppunt Vaanplein laat verbreden om de files terug te dringen. Bouwconsortium A-Lanes A15, bestaande uit Ballast Nedam, John Laing, Strabag en Strukton, realiseert de verbreding en gaf Haitsma Beton opdracht voor de bouw van de prefab geleideconstructie.

Snel bouwen

De permanente constructie beslaat meerdere locaties met een totale lengte van bijna 7 km. Twee tracés (voorbij de Thomassentunnel en bij de Suurhoffbrug) zijn inmiddels opgeleverd. Tussen de Botlekbrug en de Thomassentunnel wordt nog gebouwd. De uitvoering ligt op schema dankzij de keuze voor prefab, licht Ton Vijverberg, werkvoorbereider van de bouwcombinatie toe. “Het beschikbare tijdsbestek was te kort om in situ te bouwen. Beton storten is weersafhankelijk en vereist uithardingstijd, prefab niet.”

Complexe oplossingen

Ook complexiteit was een reden om voor prefab te kiezen. “Ter plaatse van de Suurhoffbrug is het hoogteverschil tussen de rijbanen te groot om in het werk te storten. Haitsma Beton heeft hier in samenspraak met ons en Rijkswaterstaat een goede oplossing voor bedacht.” Door dubbele driekwart barriers in het asfalt te verankeren, is het hoogteverschil veilig overbrugd.

Logistieke topprestatie

Haitsma Beton produceert, transporteert en monteert in dit project diverse typen barriers, die  in de midden- en zijbermen worden toegepast: standaard barriers (BA01), brede barriers (BB01) en driekwart barriers (BS01). Ook zorgt zij voor de levering en montage van de splitsingsconstructies (overgang van brede naar smalle barrier), overgangsconstructies (van stalen geleiderail naar betonnen barrier) en vele (circa 80) lichtmastoplossingen. “Dat grote aantal obstakels in combinatie met de tijdsdruk maakt de logistieke uitdaging extra groot”, zegt projectleider Jasper Doornbos van Haitsma Beton. “De productiesnelheid ligt ongekend hoog en door samen met het bouwconsortium een projectering te maken en logistiek goed af te stemmen, konden wij in een weekend ruim 2 km barriers plaatsen.”Vijverberg beaamt dat: “Haitsma Beton is zeer flexibel en schakelt snel. Hun aanlooptijd tussen bestellen en leveren is bijzonder kort; zij leveren op tijd. Tegelijk denken ze mee in oplossingen en sluiten die voor acceptatie tijdig kort met Rijkswaterstaat. Het project verloopt voorspoedig.”

Delen via

Vergelijkbare berichten