Bauke Schaafsma gelooft in persoonlijk contact

Zo dicht mogelijk bij de klant staan om zo goed mogelijk aan de wensen van de klant te kunnen voldoen, dat is de insteek van Schaafsma. Daarbij is ook sfeer belangrijk: “Natuurlijk ben je ondernemer, maar je bent meer dan alleen iemand die zaken komt doen, er ontstaat ook een persoonlijk contact. Dat moet ook, want dat is de basis voor vertrouwen. En dat vertrouwen is nodig om goed over te brengen wat jij voor de klant kunt betekenen. Ik geloof erg in het belang van relaties onderhouden en persoonlijk contact.”

Handelsonderneming Schaafsma levert hout en plaatmateriaal aan klein bouwbedrijven en zelfstandigen

Nieuwe oplossingen
Het vak zit hem in het bloed: “Het gaat daarbij niet alleen om het hout, maar ook om de handel, het ontwikkelen van nieuwe oplossingen en het inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Je moet iets anders neer kunnen zetten dan wat de standaard is, anders heb je geen bestaansrecht als ondernemer. Maar je moet ook je werknemers mee kunnen nemen in je visie. Want met één soldaat ga je de oorlog niet winnen, daar zijn meerdere soldaten voor nodig.”

Scherp aan de wind
De klanten zijn kritischer geworden in de loop der jaren, merkt hij op: “We moeten, zeker sinds de recessie, scherper aan de wind zeilen.“ De wereld is tegelijkertijd ook transparanter geworden, de afstanden worden kleiner. Dat laatste biedt ook kansen om de krimp tegen te gaan: “Drachten komt steeds dichterbij. Je hoeft niet te werken in de plaats waar je woont. Het behoud van de leefbaarheid in het noorden is een taak van de ondernemers, maar zeker niet alleen van hen. Gelukkig beginnen de gemeenten en de Provincie dit goed op te pakken.” Zelf de woon- en werkomgeving verlaten is voor hem geen optie: “Dit is een prima plek om te wonen en te werken!”

Delen via

Vergelijkbare berichten