DEEL II: 5 tips over hoe je succesvol de beste versie van jezelf kunt worden

Vorige week schreef ik over de vergelijking tussen een ongezond iemand en een ongezond bedrijf. Vandaag geef ik zoals beloofd een aantal tips om beter te worden. Overigens gaan de tips ook op voor gezonde bedrijven, want je hoeft niet ziek te zijn om beter te kunnen worden!

  1. Begin met missie, visie, plan en doel. Dit is niet alleen voor organisaties, schrijf ze maar eens voor de BV jij. En leg de lat niet te laag, ik maak al jaren de grap dat er maar één activiteit is waar je beter wordt als je de lat steeds lager legt en dat is limbodansen. Misschien heb je wel eens gehoord van de BHAG, (spreek uit bie hek) van Jim Collins, de Big Hairy Audacious Goal. Durf ambitie uit te spreken, wat is je droom? Deel dat ook eens met elkaar en kijk waar de overeenkomsten zitten. Maak een plan, regel support, identificeer saboteurs en struikelblokken, zorg voor budget voor implementatieronde 2 en 3. (of geloof je nog steeds dat alle nieuwe dingen die je verzint in één keer goed gaan..) Kortom bezint eer ge begint. Als de ongezonde man hiermee was begonnen, was zijn oplossing vast verder gegaan dan een dieet.
  1. Waar zit het probleem echt? Ik ken iemand die zeer regelmatig de vraagt stelt: “is dat zo of denk je dat?” Die vraag zouden mensen zichzelf ook regelmatig moeten stellen. Waarbij ze zich bewust zouden moeten zijn van een hoog risico op cognitieve dissonantie en onze natuurlijke drang naar reductie hiervan. In lekentaal, kijk eens wat vaker in een eerlijke spiegel i.p.v. de lachspiegel waar we meestal in kijken. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. De ondernemer die mij vraagt een buitendienst te trainen doet er goed aan de oogkleppen af te gooien en samen met mij in gesprek te gaan over de kwaal, de symptomen, de mogelijke oorzaken, kortom een solide diagnose.
  1. Als je wilt weten wat de effecten zijn van je aanpak, zal je moeten gaan meten. Kwantificeer dus je doelstellingen, er staat niet voor niets een M in SMART. Als we het op gevoel doen overschatten we namelijk onze inspanning en de impact die de inspanning heeft. Als je een hele dag telefonische acquisitie doet zonder dat je opschrijft wat je doet, schatten de meeste verkopers dat ze zo’n 80-100 telefoontjes hebben gepleegd. Als ze gaan turven komen ze meestal niet tot 50. Ook onderschatten we vaak de tegenstroom. Voor persoonlijke gedragsverandering werken ontwikkeldoelen vaak beter dan prestatiedoelen. Meten = weten maar ook Soms win je, soms leer je. De ongezonde man met goede voornemens overschat waarschijnlijk de hoeveelheid verbrande kcal van een wandeling van een uur en onderschat de impact van een schaaltje nootjes ’s avonds op tafel. Calorieën tellen (ingaand en uitgaand) kan je helpen. Hij zou ook als ontwikkeldoelstelling kunnen opschrijven: ik wil de komende maand tenminste drie verschillende manieren onderzoeken die mijn levensstijl gezonder maken.

Dit zijn mijn eerste drie tips, volgende week nog twee tips en de conclusie. Voor nu, succes met de verkoop!

Hans Roelfsema

Trainer en ondernemer bij Kenneth Smit

Delen via

Hans Roelfsema

Kenneth Smit

Persoonlijke ontwikkeling
Hans Roelfsema is gespecialiseerd in persoonlijke ontwikkeling. Hij geeft verkoop- management- en communicatietrainingen. Voor vragen aan het team van Kenneth Smit kunt u contact zoeken via de website. De columns van Kenneth Smit worden gepubliceerd in OF magazine en via zijn eigen Specialisten pagina.