Kenneth Smith_Hr H Roelfsema
Hans Roelfsema Kenneth Smit Persoonlijke ontwikkeling

Hans Roelfsema is gespecialiseerd in persoonlijke ontwikkeling. Hij geeft verkoop- management- en communicatietrainingen. Voor vragen aan het team van Kenneth Smit kunt u contact zoeken via de website. De colums van Kenneth Smit worden gepubliceerd in OF magazine en via zijn eigen Specialisten pagina.

DEEL III: 5 tips over hoe je succesvol de beste versie van jezelf kunt worden.

Vandaag is het tijd voor de laatste twee tips in de vergelijking tussen een ongezond iemand en een ongezond bedrijf. Hoe houd je verandering van je gedrag / cultuur in stand?

 

  1. Persoonlijk resultaat = kennis + vaardigheid + talent x motivatie. In deze vergelijking is motivatie of drive de grootste versneller van resultaat. Niet voor niets beginnen al mijn trainingstrajecten de laatste jaren met een dag(deel) dat hieraan gewijd is. Intrinsieke motivatie bij mijn deelnemers is namelijk de grootste voorspeller van een succesvol traject. Dat geldt ook voor gedragsverandering. Als je niet wilt, of sterker nog, als je het niet echt wilt, gaat het niet veranderen. Alle goede bedoelingen ten spijt, de hobbels op de weg zijn niet te doen als je motivatie niet goed is. Winnaars zijn geen mensen die nooit iets fout doen, het zijn mensen die nooit opgeven. De ongezonde man kunnen we motiveren met zijn BHAG, we visualiseren zijn ambitie, meten zijn vorderingen, vieren zijn succes, maken hem regelmatig complimenten en belonen hem voor zijn resultaten.

 

  1. En dan tenslotte de omgeving. Als we niets veranderen aan de omgeving, wordt de neiging om terug te vallen groter. De afgelopen tijd was een prachtige kans voor ondernemers om veranderingen door te voeren in gedrag van medewerkers. Stel je vindt dat er meer klanttevredenheidsonderzoek gedaan moet worden. En je hebt dat een paar keer geprobeerd met de binnendienst, maar het komt maar steeds niet van de grond. Grote kans dat het je met de Corona crisis wel gelukt was. Iedereen zat thuis te werken, andere omgeving, andere dynamiek, veel grotere slagingskans. Verandering van spijs doet eten. De ongezonde man zou er bijvoorbeeld goed aan doen van supermarkt te veranderen. Dan doe je veel bewuster boodschappen.

 

Dit zijn mijn 5 belangrijkste tips om gedragsverandering te laten slagen. We zouden dus veel tijd moeten besteden aan het plannen van de verandering. Allerlei dingen regelen en uitzoeken voordat we beginnen. Realiseer je echter wel dat de meeste veranderingen niet tot stand zijn gekomen omdat er niet daadwerkelijk mee begonnen werd!! Niet geschoten is altijd mis. Dus begin, ga doen, ervaar, leer, implementeer opnieuw maar nu leuker, stel bij, organiseer succes, vier het succes, motiveer, net zo lang tot het gelukt is. Niet voor niks is onze slogan “Succes door doen” geworden. Want veranderen is een vaardigheid en dan is oefenen essentieel. Als kennis en inzicht voldoende was waren we allemaal gezond, rijk en op ons ideale gewicht. Het draait om doen!

 

Voor hulp in commerciële verandertrajecten ben ik bereikbaar op 06-5123 5193 of via h.roelfsema@kennethsmit.com Ik beloof dat we veel gaan oefenen.

 

Voor nu, succes met de verkoop.

 

Hans Roelfsema

Trainer en ondernemer bij Kenneth Smit

Onze specialisten
Vera Stilma_Zw
Vera Stilma
Vermogensbeheer Friesland
Fiscale constructies vermogensbeheer
Wout Jonker-1_ZW
Wout Jonker
Kuiper Verzekeringen
Broking en Riskmanagement
Derk Alsema Kuiper verzekeringen-rsz-zwartwit
Derk Alssema
Kuiper Verzekeringen
Adviseur bedrijven
faber01092_zwartwit
Peter van der Meij
Faber Telecom & Data
Sales professional
Aukje Castelein
Aukje Castelein
Energie | Fabriek
HR | Werkplezier | Motiveren
Jon van Weperen-4 - zwart-wit
Jon van Weperen
JON Projectmanagement
Projectmanagement
rsz_1foppe_hoekstra
Foppe Hoekstra
Faber Telecom & Data
Accountmanager
rsz_1kees_folkertsma-1_zwart wit
Kees Folkertsma
Kuiper Verzekeringen
Adviseur leven en pensioen
Ronald-Zijlstra-OKE-PC_zwartwit
Ronald Zijlstra
Oké-PC IT Burgum/Dokkum
ICT-diensten
Jessica Kuiken zwart wit
Jessica Kuiken
Marketing Crew
Marketing
Tine zw-wit
Tine van Knijff-van Hijum
Kijk op Uitgevers/OF
(Hoofd)redactie
foto Sicco
Sicco Huisman
FSFE
Versnellen van de energietransitie
Sandra Arkesteijn foto close up grijs
Sandra Arkesteijn
Arkesteijn
Marketing & strategie
Kenneth Smith_Hr H Roelfsema
Hans Roelfsema
Kenneth Smit
Persoonlijke ontwikkeling
En Beter-Bert Hendriks-ZW-w
Bert Hendriks
&beter
Ontwikkelt mens, werk & organisatie
COVERFOTO_Kuipers Verzekeringen_ZW-w
Kuiper Verzekeringen
Kuiper Verzekeringen
Specialist verzekeringen
KIES KOERS_Ymkje de Vries-ZW-W
Ymkje de Vries
Kies Koers
NLP Coaching trainer en Hypnose trainer
Jacqueline Brouwer
Jacqueline Brouwer
Brouwer Advocatuur
Advocaat
Nick Betgem-web
Nick Betgem
Office IT
IT specialist
Peter Scherjon MKB Beter
Peter Scherjon
MKB Beter
Ondernemerschap en leiderschap
Wim behage Accent Automatisering Sneek
Wim Behage
Accent Automatisering
ICT-specialist
Martin van der Meulen Team Communicatie
Martin van der Meulen
TEAM Communicatie
Marketing en communicatie
Jaap Adamse - Meneer Regezma BV
Jaap Adamse
Meneer Regezma BV
Re-integratie en Gezondheidsmanagement
Jan-Willem-Sietsma-Technaut
Jan Willem Sietsma
Technaut
Duurzaam ondernemen
Tandarts-Implantoloog-Frank
Frank Post
Kliniek Tandheelkunde Sneek
Tandheelkunde en Healthcare
Bas-Jan 't Jong Inaday merken en patenten Heerenveen
Bas-Jan 't Jong
Inaday Merken en Patenten
Patenten en merken adviseur
ate van der meer
Ate van der Meer
Snakeware
Internet en Marketing specialist
Karin Rientjes Rientjes Notariaat Sneek zwart wit
Karin Rientjes
Rientjes Notariaat
Notaris en Scheidingsmediator
Menno Bakker Hoofdredacteur OF
Menno Bakker
OF/Narvic
Hoofdredacteur OF
Gerke-Wispelwey-Buro-360-gr
Gerke Wispelwey
Buro360
MKB Adviseur & meedenker