Haven van Harlingen kraamkamer van duurzame ontwikkelingen

Schonere stroom in havens

 

Binnen het CNSS verband wordt ook gewerkt aan milieuvriendelijke energievoorzieningen voor schepen die in de havens aanleggen. Gothenburg en Antwerpen zijn hier actief mee en ook Harlingen biedt schepen stroom aan die uit windenergie is opgewekt. De dieselmotoren van schepen kunnen worden uitgezet en dat levert een behoorlijke reductie van CO2 uitstoot op.

 

Schepen met minder CO2 uitstoot

 

In Noorwegen wordt vanaf januari 2013 een nieuwe veerboot met een capaciteit van 2800 passagiers en een groot aantal voertuigen in de vaart gebracht die op LNG ( Liquified Natural Gas) gaat varen. Dat gaat een CO2 reductie van 20 tot 30 procent opleveren. Bovendien bevat LNG geen zwavel en zware metalen. De bouw van dit schip is het resultaat van een onderzoek in CNSS verband om de bouw van schonere schepen te stimuleren.

 

CNSS doet dit jaar ook mee aan het congres dat 22 mei aanstaande ter gelegenheid van de European Maritime Day in het Zweedse Gothenburg wordt gehouden. Daar staat het thema schoner varen hoog op de agenda.

 

Europese kraamkamers

 

Rik Duijn, directeur van Harlingen Seaport is zeer tevreden over de Europese samenwerkingsverbanden CNSS en Lo-Pinod. “Hierbij profiteert Harlingen als zeehaven optimaal van betrouwbare studies, de beste praktijkvoorbeelden en de nieuwste ontwikkelingen op internationaal niveau. De Europese zeehavens ontwikkelen zich allemaal in hetzelfde spanningsveld van industriële groei en natuurontwikkeling. Het gaat vooral om de zorgvuldige en duurzame inpassing van havenactiviteiten in een kwetsbare omgeving. Met de komst van nieuwe wet- en regelgeving en de toepassing van vernieuwende concepten en technieken blijkt dat deze zaken in de praktijk prima samengaan. Harlingen loopt daarin voorop!”

Delen via

Vergelijkbare berichten