Het belang van goed verpakkingsmateriaal voor een webshop

Heb jij een webshop, dan is het belangrijk dat je je spullen goed verstuurd. Vooral tijdens de drukke periode, zoals Sinterklaas en kerst, zien we vaak dat de pakketbezorgers net even wat minder netjes met de pakketten omgaan en de kans op schade dus ook groter is. Het is dus aan jou als webshop eigenaar om ervoor te zorgen dat je de juiste verzenddozen gebruikt, zodat je de kans op schade of breuk aanzienlijk vermindert. Je zit er namelijk niet op te wachten dat je straks een prachtige bestelling hebt, maar je zal twee dagen later een mail met foto’s krijgen dat die ene dure vaas in tientallen stukken in de doos ligt. Tijd dus om hier goed naar te kijken. Omdat we te vaak zien dat veel webshops besparen op de verzenddozen, is het goed om het belang ervan te bespreken.

Bescherming van producten

We hebben hem al even genoemd, maar het belangrijkste doel van verpakkingsmateriaal is om je producten te beschermen tijdens transport. Door te kiezen voor de juiste materialen en verpakkingsmethoden, kun je schade aan je producten voorkomen en ervoor zorgen dat ze in perfecte staat bij je klanten aankomen. Natuurlijk kan het altijd een keer voorkomen dat een doos beschadigd raakt, maar door bijvoorbeeld te kiezen voor dubbelgolfkarton van de Dozenproducent.nl, is de kans op een retourtje wel een stuk kleiner. Schade kost je namelijk niet alleen geld, maar kan ook ten koste gaan van je reputatie. Mensen schrijven tegenwoordig namelijk graag een (negatieve) recensie. Je kunt dus maar beter een paar euro meer investeren voor stevige dozen.

Klanttevredenheid

Je hebt een prachtige nieuwe vaas besteld en eindelijk belt de bezorger van DHL, PostNL of een andere bezorgdienst aan. Blij dat je bent ren je naar de deur en je hoort al bij het aanpakken van de doos dat er iets niet goed zit. Een flinke tegenvaller. Je kunt je dus wel voorstellen dat dit niet bepaald klantvriendelijk is. Los van het feit dat het altijd kan voorkomen dat je een keer te maken hebt met breuk, kan de keuze voor goedkope verpakkingen die wel verslechteren. Zo is het verschil tussen een doos van 0,50 cent of een euro in kwaliteit vaak enorm, terwijl het qua marge om 2 cijfers achter de komma gaat. Daarnaast ziet goed verpakkingsmateriaal er ook beter uit, waardoor je ook de waarde en uitstraling van je bedrijf verbetert.

Marketingmogelijkheden

Je kunt je verpakkingsmateriaal gebruiken om je merk te promoten en je producten te laten opvallen. Bedruk je dozen met je logo en merknaam, of gebruik unieke ontwerpen die de aandacht van je klanten trekken. Je kunt je verpakkingsmateriaal ook gebruiken om informatie over je producten of je bedrijf te delen met je klanten. Kies je dan voor net even wat chiquer verzendmateriaal, dan zal dit, in combinatie met het bedrukken ervan, direct zorgen voor net dat stukje extra. Het kost je misschien maar een paar cent meer per verpakking, maar levert je op lange termijn veel meer op.

Delen via

Vergelijkbare berichten