Het bewegende wiel van duurzame mobiliteit

Investeren in duurzame mobiliteit: de mobiliteitsgroep van Freonen fan Fossylfrij is er constant mee bezig. “Het gaat er om dat het wiel in beweging blijft en dan gaat het niet alleen over elektrisch rijden of varen, maar we kijken veel breder”, aldus manager fleetsales Erik Jager van autobedrijf Haaima Hylkema.

Het bedrijf met zestien vestigingen in Friesland en de Noordoostpolder ‘verkoopt mobiliteit’ en stond aan het begin van de mobiliteitsgroep binnen de Freonen fan Fossylfrij. “De wereld verandert. Ook de wereld van de mobiliteit en dan is stilstaan geen optie. Je moet meedenken en je aanpassen aan de duurzame wereld.”

Mobiliteit is en blijft belangrijk voor particulieren en bedrijven. “Mobiliteit is niet weg te denken uit ons leven. We rijden naar en voor ons werk, gaan op vakantie of gebruiken het in onze vrije tijd. Mobiliteit komt altijd terug.”

De mobiliteitsgroep bestaat uit een mix van auto- en leasebedrijven, de Stifting Elektrysk en Fossylfrij Farre Fryslân en brandstof- en laadexperts. “Bij ons kunnen ondernemers aankloppen met vragen over duurzaamheid, worden nieuwe ideeën over duurzame mobiliteit geventileerd en we zitten regelmatig om de tafel met de politiek. Zo is het belangrijk dat er voldoende laadpalen in de publieke ruimte komen, maar ook dat er geïnvesteerd wordt in het elektriciteitsnetwerk”, legt Jager uit.

Erkend

Binnen het bedrijf Haaima Hylkema staat duurzaamheid al jaren voorop. “Door onder andere het scheiden van afvalstromen, het aanbrengen van zonnepanelen en het hergebruik van materialen wordt er in de hele bedrijfsvoering duurzaam gedacht. Al onze vestigingen zijn getoetst door een extern bedrijf en zijn erkend duurzaam verklaard. We zijn er al jaren mee bezig. Zo waren we één van de eerste bedrijven met een zonnecarport.”

Als vertegenwoordiger van merken als Peugeot, Opel, Fiat, Jeep en Suzuki ziet Jager veel nieuwe trends binnen de duurzame mobiliteit. Zo komt Peugeot met de 3008. “Dat is een betaalbare, elektrische auto met een actieradius van 700 kilometer WLTP. Zo maak je het voor meer mensen mogelijk om elektrisch te rijden over grotere afstand.”

Behoefte

Belangrijk is dat mobiliteit aangepast wordt aan de behoefte, vindt Jager. “Als je maar 100 kilometer rijdt op een dag, waarom zou je dan een auto aanschaffen die 700 kilometer kan rijden? Je moet kijken naar wat je zelf rijdt op een dag.”

Niet alleen elektrisch rijden, maar ook rijden op waterstof of duurzame diesel krijgen steeds meer aandacht. Ook binnen Haaima Hylkema. “Het is mijn verwachting dat waterstof vooral gebruikt gaat worden op het gebied van de bedrijfsauto’s. De Opel is al heel ver met waterstof en heeft een bedrijfsauto op de markt gebracht. Waterstof heeft als voordeel dat je snel kunt tanken in een paar minuten. Een snellader van een elektrische auto heeft al gauw een half uur nodig.”

Ontwikkelingen

Jager ziet positieve ontwikkelingen op het gebied van duurzame mobiliteit. “Bij particulieren zie je vaker dat een tweede auto wordt afgeschaft en dat een groep samen gebruik maken van een deelauto. Op dit moment zijn de Opel Rocks E en de Citroën Ami erg in trek. Ze rijden 45 kilometer per uur en zijn ideaal voor in het stadsverkeer. Ze hebben als groot voordeel dat je ze makkelijk kunt parkeren. Zo blijven we bezig met duurzame mobiliteit nu en in de toekomst.”

Vergelijkbare berichten