Bij Lont draait bouwen om mensen. Het bedrijf investeert in de ontwikkeling van vakmanschap en kiest bewust voor vertrouwen in de eigen mensen. Dat blijkt uit de benoeming van Rinse van Dijk tot Manager Operations per 2026, de uitbreiding van het kantoor en de vereenvoudiging van bedrijfsprocessen.
Van Dijk werkt al zeventien jaar bij Lont. Hij begon als tekenaar, werd werkvoorbereider, projectleider en is nu teamleider Nieuwbouw. Per 1 januari 2026 is hij Manager Operations en lid van het managementteam. “Ik heb het bedrijf van binnenuit leren kennen en ben meegegroeid met alle veranderingen. Collega’s weten dat ik de techniek en praktijk goed begrijp. Van alle kanten kreeg ik mooie reacties op mijn benoeming.”
Volgens mededirecteur Gerard van der Duim wordt deze stap breed gedragen. “We zijn flink gegroeid en de complexiteit in de bouw neemt toe. Toen deze positie vrijkwam, viel ons oog op Rinse. Hij heeft zich stevig ontwikkeld en ook zijn ambitie uitgesproken. We zijn trots dat we dit vanuit eigen gelederen kunnen invullen. De hele organisatie staat erachter.”
Werkomgeving die meegroeit
Het kantoor in Sint Annaparochie wordt verbouwd en uitgebreid. Van der Duim: “Groei is geen doel op zich, maar wel noodzaak. We willen onze medewerkers en stagiaires een goede werkplek bieden en ruimte creëren voor nieuwe collega’s.” Van Dijk vult aan: “Alleen al het afgelopen jaar hebben we 26 nieuwe mensen aangenomen. De verbouwing geeft ons letterlijk de ruimte om iedereen goed te ontvangen en begeleiden: van kantoor tot bouwplaats. We zoeken niet alleen versterking op kantoor, maar ook op de bouwplaats: ervaren vakmensen en mensen die het vak willen leren. Gouden handjes worden steeds schaarser, daarom investeren we volop in hun ontwikkeling.”
Slimmere processen
De afgelopen twee jaar heeft Lont bovendien bedrijfsprocessen gestroomlijnd. Van Dijk: “We wilden meer uniformiteit in de manier van werken en het vastleggen ervan, over de hele breedte van de organisatie. Dit geeft ook opdrachtgevers een gevoel van herkenbaarheid en zekerheid.”
Dat levert veel winst op, legt Van der Duim uit: “We konden op sommige punten het aantal documenten zelfs halveren. Daardoor zijn we efficiënter en dalen de faalkosten. We kunnen met dezelfde mensen meer doen.”
Ook opdrachtgevers en onderaannemers profiteren. “Doordat we gericht informatie verzamelen en delen, besparen zij ook tijd en energie in hun proces”, zegt Van Dijk.
Trots op mensen
Bij alle ontwikkelingen staat de mens centraal. In het begrip Trots heeft Lont de kernwaarden samengebracht: toegewijd, resultaatgericht, ondernemend, toegankelijk en sociaal. Van der Duim: “Jonge mbo’ers en hbo’ers die hier binnenkomen, worden gewaardeerd als volwaardig medewerker: ook financieel. We zijn blij als ze er na hun opleiding voor kiezen bij ons te blijven.” Van Dijk: “We vinden het belangrijk om mee te bewegen met medewerkers, hen ruimte en kansen te geven, maar ook duidelijke afspraken te maken. Dat geeft vrijheid én houvast.”
Open sfeer
Dit maakt de sfeer in huis bijzonder. Van der Duim: “Mensen die hier binnenstappen, ervaren openheid en voelen zich welkom. Nieuwe medewerkers vertellen dat ze serieus genomen worden en verantwoordelijkheid krijgen.”
Waar in de bouw steeds vaker externe investeerders sterk sturen op rendement, kiest Lont bewust voor vertrouwen in de eigen mensen. Van Dijk: “Jong talent én ervaren collega’s willen verantwoordelijkheid nemen in hun vakgebied. Die ruimte geven we. Collega’s weten dat ze ertoe doen. Dat is onze grootste kracht: het Lont-gevoel.”
Lont beweegt ook mee met AI-ontwikkelingen. “We onderzoeken hoe we repeterende taken met automatisering en AI kunnen vereenvoudigen”, zegt Van Dijk. “Zo creëren we ruimte en rust voor meer creativiteit en innovatie.”