Het noorden bruist van creatieve ideeën onder jonge ondernemers

Hoe kom je op het idee van een horloge met LED-verlichting? En wat komt er kijken bij het op de markt brengen van streekproducten? Zo’n 35 jonge ondernemers uit de provincies Groningen, Friesland en Drenthe zullen maandag 12 december, in het Euroborg stadion in Groningen, in maximaal drie minuten hun bedrijf en product presenteren aan andere jonge ondernemers uit de regio en aan coaches uit het bedrijfsleven. Waarom heb je voor dit product/deze dienst gekozen, waar staat je bedrijf voor, wie is je doelgroep en hoe gaan jullie om met duurzaamheid en innovatie? Maar ook: waar worstel je mee, tegen welke zaken loop je aan? Een mooie gelegenheid dus om te sparren, ervaringen uit te wisselen en te netwerken. Een jury beoordeelt de presentaties en de mate van duurzaamheid en innovatie. Hans Nijland, algemeen directeur van FC Groningen, is jurylid en zal tevens een toespraak houden getiteld 'FC Groningen op weg naar de top’. De gasten krijgen een rondleiding door het stadion.

Nationale competitie

De company launch is een initiatief van Jong Ondernemen, de stichting die ondernemerschap onder jongeren bevordert en leerlingen/studenten al op jonge leeftijd kennis laat maken met ondernemerschap. In totaal vinden er acht regionale launches plaats door heel het land. De launch is een van de onderdelen van de competitie van Jong Ondernemen. Door deelname aan de company launch, kunnen deelnemers van de MBO- en HBO-programma’s van de stichting, via regionale voorrondes, meedingen naar de nationale competitie en zo het beste studentenbedrijf van Nederland worden. De uiteindelijke MBO en HBO winnaar (finale medio juni 2012) zullen zelfs deelnemen aan een Europese finale die zomer 2012 plaatsvinden.

Een eigen bedrijf is de beste leerschool

Door zelf officieel een bedrijf te starten leren de deelnemers al doende wat het hebben van een eigen zaak inhoudt. Onder begeleiding van een docent en een echte ondernemer, de coach, schrijven de jonge ondernemers een bedrijfsplan, verkopen aandelen en brengen ze hun eigen product op de markt. De stichting is ervan overtuigd dat er geen betere manier is om te leren ondernemen. Dat je niet leert ondernemen uit een boekje, maar gewoon door het te doen. Met onze speciaal ontwikkelde ‘learning by doing’ programma’s stimuleren ze jongeren om het ondernemerschap als serieuze optie te zien. Dit schooljaar doen meer dan 1200 MBO- en HBO/WO-studentenbedrijven (ca 12.000 studenten) mee aan het programma van Jong Ondernemen op MBO en HBO.

Over Jong ondernemen

Stichting Jong Ondernemen biedt programma’s aan op alle onderwijsniveaus. Het maatschappelijk doel van deze programma’s is het ondernemend(er) maken van de jeugd. Er zijn in totaal acht educatieve programma's in een doorlopende leerlijn. De deelnemers zetten daadwerkelijk hun eigen bedrijfje op. Afhankelijk van het opleidingsniveau bedenken ze al dan niet een nieuw product of dienst, doen marktonderzoek, schrijven een ondernemingsplan en zoeken aandeelhouders. Binnen alle programma's wordt gewerkt met echt geld, echte producten, echte leveranciers en echte klanten. In het afgelopen schooljaar hebben 24.000 jongeren deelgenomen aan de projecten van Jong Ondernemen.

Delen via

Vergelijkbare berichten