LDODK/Rinsma Modeplein leverde afgelopen seizoen niet alleen topprestaties op het veld, ook online bereikten ze de top. Het gevolg van een volledige rebranding – van logo tot website en van kledinglijn tot communicatieaanpak. Met 1,6 miljoen views op Instagram, 1,2 miljoen weergaven op Facebook en 450.000 impressies op LinkedIn verdubbelen ze de cijfers ten opzichte van vorig seizoen. Ronduit indrukwekkende resultaten. Achter al die prachtige cijfers zit een verhaal. Een verhaal dat gaat over binding, strategie en lef. LDODK geeft haar vrijwilligers een gezicht, de spelers een rol als voorbeeld en maakt alle fans onderdeel van een groter geheel. Met zijn allen zijn ze LDODK. En dat werkt.
De rebranding begon uit praktisch oogpunt. LDODK kreeg een nieuwe kledingleverancier en het was hoog tijd voor een nieuwe website. In plaats van deze onderdelen los aan te pakken koos de vereniging voor het totale pakket. Dé kans om alle communicatie-uitingen te professionaliseren en naar een hoger niveau te tillen. Een modernere stijl, gestructureerde communicatie, een visuele make-over én een aangescherpte boodschap. De kerngedachte was snel duidelijk; Wij zijn LDODK. Al jaren is deze slogan een herkenbaar begrip binnen de vereniging. Online vertaalde dit nog niet door. ‘Wij’ zijn alle spelers, supporters, vrijwilligers en sponsoren van LDODK. Samen maken zij LDODK. Door deze gedachte volledig te doordringen in alle uitingen van de verenging wordt het breed gedragen, creëer je verbinding en vertellen ze op een pure manier het verhaal van LDODK.
Verhalen scoren
Mensen lezen graag verhalen. Van échte mensen. De best bekeken post van het afgelopen seizoen zijn daarom geen wedstrijdverslagen of uitslagen, maar verhalen. Een fan met haar idool. Een spandoek van zestig vierkante meter gemaakt door supporters. Een vrijwilliger die vertelt over wat hij of zij uit pure betrokkenheid doet voor de club. Een jeugdspeler die de nationale selectie haalt. Verhalen die blijven hangen en massaal gedeeld worden door mensen met hart voor de vereniging.
De rebranding valt samen in een ontroerende video. Speelster Sabine Verhoef loopt op met een jonge korfbalster van haar oude vereniging, beide in hetzelfde tenue. Het meisje was weg van het roze t-shirt. In een paar minuten valt alles samen. Het nieuwe tenue, de nieuwe kledinglijn, spelers als inspiratiebron voor de jeugd, de trots van de supporters. Het gevoel van verbinding en het met elkaar onderdeel zijn van de vereniging. Het is een van de meest gedeelde posts van het jaar. Ook de roze shirts uit de nieuwe kledinglijn waren snel uitverkocht.
Interne en externe communicatie
Het verhaal van LDODK is onderverdeeld in topsport, vereniging en de business club. Op de website kreeg elk onderdeel een eigen plek, net als op social media. Het effect; rust én resultaat. De constante worsteling tussen professionele topsportcommunicatie en interne verenigingsinformatie en de optimale balans hiertussen is hiermee in één klap verleden tijd.
Elke doelgroep ziet zijn eigen content, op zijn eigen kanaal. Op LinkedIn is de focus partners, sponsors en strategische inzichten. De Korfbal League is visueel krachtig neergezet met strakke portretfoto’s en herkenbare matchday-posts met de focus op beleving. Voor leden en vrijwilligers is een apart Instagram account gelanceerd: @WijZijnLDODK. Op die manier kan de interne en externe communicatie naast elkaar staan en elkaar versterken. Door deze duidelijk verdeling is de vereniging in staat meer te vertellen én te posten. Niet alles hoeft immers meer in één post die geschikt is voor drie doelgroepen te passen. Per platform zijn duidelijke keuzes gemaakt waardoor de boodschap niet verwatert, maar juist sterker dan ooit overkomt.
Meer content
Door duidelijk te scheiden wie waar wordt aangesproken, durft de vereniging meer te delen. Er hoeft niet meer bij elke post aan élke doelgroep gedacht te worden. Ook het werken met formats helpt. Geen overload die je niet goed kan bijhouden, maar herkenbare en kwalitatief goed ingevulde formats. De matchday-posts van LDODK zijn herkenbaar en strak en ook de andere uitingen zoals ‘Wij staan achter LDODK’ waarin sponsoren aandacht krijgen en ‘WijZijnLDODK’ waarin vrijwilligers aan het woord zijn voldoen aan die criteria. Ze zijn daarnaast uitnodigend om te lezen én voorzien van krachtige beelden. Door te investeren in een uitgebreide fotoshoot voor de start van het seizoen zijn er gedurende het seizoen altijd professionele foto’s. Zo kan er veel content vooraf al ingepland worden, denk aan matchday-posts. Als je op deze manier werkt blijft er ook ruimte voor losse, spontane, simpelere content; een mooie foto, een spontane video, iets kleins dat opvalt. En de thuiswedstrijden die elke wedstrijd door een team van 13 vrijwilligers live uitgezonden worden via Eyecons levert beelden op voor samenvattingen, highlights en sfeerbeelden. Op deze manier is er aan content nooit een gebrek.
Samenwerken voor een groter bereik
LDODK werkt zo veel mogelijk samen met landelijke korfbalmedia, Omrop Fryslàn en de spelers zelf. Door collab-posts te maken bereik je met één bericht de volgers van meerdere kanalen. Ook doordat LDODK A1 voor het eerst in de historie de finale in Ahoy behaalde stijgt het bereik en de betrokkenheid in die periode. Door de rebranding groeit nu, voor het eerst, het héle verenigingsverhaal mee met de prestaties op het veld.
Geen standaard reclamebord
LDODK is met haar moderne, doelgerichte communicatie in staat strategisch te denken zonder het warme gevoel te verliezen. Voor sponsoren is dat een gouden kans. Een plek in een verhaal dat mensen raakt. Bijna altijd in beeld, zonder opdringerig gevoel. LDODK deelt het verhaal van haar sponsoren, maar wel op een manier die bij ze past. Geloofwaardigheid – ook in het belang van de sponsor zelf – staat hierbij voorop.
Klaar voor de toekomst
Deze stijgende lijn zet LDODK met veel enthousiasme door. Beter kan het natuurlijk altijd. Nog duidelijker communiceren, meer ruimte en aandacht voor verenigingscommunicatie en nog meer binding creëren. Spelers die tips geven aan de jeugd, fans die betrokken worden bij de content. Het zijn maar een paar voorbeelden van de ideeën die LDODK nog heeft. LDODK beleef je niet alleen, dat doe je samen. Wij zijn met zijn allen LDODK. Dát gevoel, dat moet iedereen hebben.
Wil jij ook schitteren in het verhaal van LDODK?
Meer informatie over de businessclub: ldodk.nl/business-club