Hoe zorg je als ondernemer in Friesland voor goede klantrelaties?

Het is vanzelfsprekend en logisch dat je als ondernemer niet zonder klanten kunt. Maar het is natuurlijk ook een gegeven dat niet elke klant hetzelfde of even waardevol is. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt en iemand koopt een product van een paar honderd euro bij jou en daarna nooit meer iets, dan heb je natuurlijk een heel andere klantrelatie in vergelijking met een bedrijf of particulier die jaarlijks voor tienduizenden euro’s producten bij je koopt of diensten afneemt. 

In het algemeen geldt dat hoe beter de klantrelaties is, hoe meer omzet je kunt genereren. Maar hoe zorg je als ondernemer dan voor goede klantrelaties? 

Laat klanten zich thuis voelen

Als je een duurzame relatie met klanten hebt opgebouwd, dan komen ze om de zoveel tijd natuurlijk ook naar je bedrijfspand voor vergaderingen en om andere zaken te bespreken. 

Fysiek contact is over het algemeen  fijner dan digitaal contact. Je kunt elkaar recht in de ogen aankijken en dat geeft een beter gevoel. Natuurlijk moet je ook een mooi visitekaartje afgeven en dat begint natuurlijk met een schone gevel. Die kun je om de zoveel tijd laten reinigen door de experts van Provareiniging.nl.  

Geef zo nu en dan ook iets gratis 

Als een trouwe klant van jou al langdurig diensten of producten bij je afneemt, dan is het ook fijn om daarvoor waardering uit te spreken. In de eerste plaats kun je dan denken aan het geven van kortingen, want dat wordt zeer gewaardeerd. Maar tegelijkertijd kun je zo nu en dan ook een product gratis weggeven of bijvoorbeeld een keer gratis een dienst leveren wanneer de klant je echt nodig heeft. 

Uiteindelijk brengt deze manier van handelen alleen maar voordelen met zich mee. Je bent er natuurlijk wat tijd en geld aan kwijt, maar het zal de relatie op de lange termijn ten goede komen en vaak krijg je er ook iets voor terug! En wie kan er nou niet zo nu en dan goede karma gebruiken?

Het belang van kleine gebaren

Kleine gebaren worden door veel ondernemers helaas onderschat. Maar wanneer iemand zich oprecht gewaardeerd voelt, dan wordt hij of zij er gelukkig van. Dit geldt niet alleen maar voor de positivisten onder ons, maar ook voor mensen met een meer cynische inslag. Daarom is het bijvoorbeeld belangrijk om complimenten aan je klanten te geven. 

Geef bijvoorbeeld aan dat je het waardeert dat de facturen altijd zo snel worden overgemaakt. Maar het is bijvoorbeeld ook leuk om een kerstkaartje te sturen of bij andere gelegenheden te laten zien dat je de klanten waardeert. 

Het is natuurlijk een kleine moeite en gelijktijdig een groot gebaar en daar gaat het om.

Delen via

Vergelijkbare berichten

Geen vergelijkbare berichten gevonden