Horjus viert jubileum: al 25 jaar vanuit Friesland dé toeleverancier voor interieurbouw

Even terug naar het begin, want hoe start je als vader en zoon een eigen meubelfabriek? “Ik was 23, werkte als tekenaar bij een architectenbureau voor luxe jachten en had net de opleiding aan het Hout- en Meubileringscollege te Rotterdam afgerond toen mijn vader voor zichzelf wilde beginnen. Mijn reactie was direct: ik wil meedoen. Niet kort daarna stonden we met een aantal stationaire machines (computergestuurd behoorde nog niet tot de financiële mogelijkheden) en onze eerste klant in onze eigen loods. Met onze vakkennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen waren we overtuigd dat we een gat in de markt vulden. Aan die overtuiging is niets veranderd, aan onze vaardigheden wel. Zo werken we tegenwoordig alleen nog maar met computergestuurde machines en kunnen we als toeleverancier van complete keukens tot winkelinrichtingsonderdelen alles maken van houten plaatmateriaal. Overigens ook nog steeds voor die ene klant waarmee het 25 jaar geleden allemaal begon”, vertelt Marcel Horjus.

Technische innovatie

Waar het werk eind jaren ’90 ook nog buiten de deur gebeurde, ligt de focus nu volledig op de productie in hun eigen fabriek. “We zijn door de jaren heen steeds specialistischer geworden. We begonnen met interieurbouw waarbij we ook op locatie werkten, maar onze kracht ligt juist bij de mensen en machines die we hier hebben. We hebben een mate van automatisering die uniek is in Nederland en dat laten we ook graag aan onze klanten zien. Hoewel dat nu in coronatijd even lastig is, nodigen we hen normaal altijd uit om te zien wat voor werk we hier verrichten. Dit doen we omdat we het liefst zo vroeg mogelijk aan tafel zitten met onze partners. Op die manier voeren we niet alleen uit, maar denken we ook mee over hoe we onze fabriek voor hun business kunnen laten draaien. Technische innovatie noemen we dat zelf altijd en dat levert verrassende samenwerkingen op. Bijvoorbeeld met een van onze partners waarmee we afgelopen jaar, inspelend op de nieuwe hygiëne-eisen, een contactloos handenwasstation ontwikkelden. Net even ander werk dan toen we begonnen.”

Roots

Dat Horjus gelokaliseerd is in het Friese Dronrijp betekent overigens niet dat hun werk ook ophoudt bij de Friese provinciegrenzen, aldus Marcel: “We werken voor bedrijven door heel Nederland en het Vlaamse gedeelte van België. Maar de keuze om als bedrijf hier gevestigd te blijven is een bewuste. Wij zijn Friezen, hier zijn we opgegroeid en hier willen we ondernemen. Naast dat onze roots hier liggen hebben we ook vanaf het begin een leuke ploeg medewerkers waardoor je niet zo snel nadenkt over een verhuizing.”

Op de vraag of na een kwarteeuw het ondernemersvuurtje in Marcel iets minder is gaan branden is het antwoord stellig: nee! “Integendeel, ik zal niet ontkennen dat we net als veel andere ondernemers een lastig jaar hebben gehad. Hoewel je daar als ondernemer op voorbereid moet zijn, ken ik niemand die rekening hield met de coronacrisis. Toch heeft het ook een positieve kant. Het dwingt je om met andere ogen naar je bedrijf en de branche te kijken; nieuwe wegen inslaan en nog creatiever denken. Stiekem maakt dat het ondernemerschap tot op zekere hoogte juist spannend. Daarnaast lanceren we vandaag onze nieuwe website en huisstijl, een mooi startpunt voor de volgende 25 jaar waarin we doorgaan met innoveren en bovenal hele mooie producten maken.”  

Coverfoto: Bart Lindenhovius

 

Vergelijkbare berichten