Er brandt licht in de aanbouw van een huis in Nieuwehorne. Achter het raam glinstert het rood, goud en groen. Tussen kunstboeken en de klanken van filmmuziek torent een oogverblindende kerstboom van ruim vierenhalve meter hoog. Het lijkt de scène waarin Kevin McCallister in Home Alone 2 voor de kerstboom van Rockefeller Center in New York zit. Maar hier zit Maurice van der Werf, alias Mr. Christmas. Aan zijn bureau werkt hij aan iets dat het midden houdt tussen ontwerp, merkbeleving en magie. Hier ontstaan verhalen die kleur geven aan wat er nog niet is, verhalen die laten zien waar een merk écht voor staat.
Zijn onderneming heet niet voor niets Canned Rainbow. De naam bedacht Maurice ooit in een supermarkt. Hij liep langs een rij conservenblikken, allemaal grijs. Alleen het etiket maakte duidelijk wat erin zat. “Zonder etiketten lijken alle blikken hetzelfde”, zegt de Creative Art Director. “Zo is het ook als ik met bedrijven aan tafel zit. Pas als je het blikje opent, zie je wat er in zit.” Dat is wat hij doet: samen met ondernemers blikjes openen en kleur en inhoud laten ontsnappen.
Van schilderdroom tot merkverhaal
Als kind wist Maurice al dat hij beeldenmaker wilde worden. Op de kleuterschool stond in zijn rapport: ik wil schilder worden, maar niet één die deuren schildert. Hij volgde het Grafisch Lyceum in Zwolle en studeerde cum laude af in alle vier richtingen. Daarna werd hij toegelaten tot kunstacademie Minerva in Groningen, waar hij leerde dat ontwerpen begint bij onderzoek doen en met mensen in gesprek gaan. “Je krijgt een onderwerp en dan moet je het zelf gaan invullen, door jezelf continu vragen te stellen, het van andere kanten te bekijken en vervolgens voelen wat klopt.”
Die manier van denken is gebleven. Bij Canned Rainbow begint een opdracht met een goed gesprek. “Een klant vraagt vaak om een logo. Maar dat is alleen de buitenkant van het blikje. Wat ik doe, is de inhoud zichtbaar maken: het echte verhaal, de kleur, de emotie die een merk herkenbaar maakt.”
Het blikje gaat open
Zijn studio aan huis is een universum van ideeën, ontmoetingen en ervaringen. Honderden boeken om door te bladeren: over Picasso, Marvel, Disney, Erwin Olaf, Anton Corbijn… Ertussen staan souvenirs uit New York en Parijs, een gesigneerd fotoboek, een oude MacBook, een Mickey Mouse-lamp. Alles ademt inspiratie.
Tijdens gesprekken met klanten wordt hij soms even stil. “Dat is het moment dat mijn hoofd begint te draaien. Dan vult het zich al met vormen, kleuren, zinnen.” Die beelden vertaalt hij naar concepten: visuele werelden voor bedrijven, organisaties, musea en zelfs een tentoonstelling voor een grote verzekeraar. Van merkbeleving in Univé-winkels – tijdens de herfst met blaadjes op de ramen, kruiwagens, harken en een heuse waterplas – tot de permanente tentoonstelling in het Universiteitsmuseum Groningen, waar bezoekers letterlijk door levensverhalen van bijvoorbeeld Zernike, Stratingh en Camper heen lopen. Zijn projecten verschillen, maar de kern is altijd beleving. Elk merk, elke tentoonstelling, elk ontwerp is een wereld waarin je even kunt verdwijnen.
De magie van tijd
Hoewel hij het druk heeft, werkt Maurice nooit gehaast. “Ideeën hebben tijd nodig. Zoals verf die laag voor laag moet drogen. Soms begint iets op een bierviltje, en valt pas weken later alles op zijn plek.”
Dat tempo hoort bij zijn manier van werken. Hij laat klanten meekijken in het proces, omdat het net zo belangrijk is als het eindresultaat. Drie unieke invalshoeken presenteert hij aan ze: allemaal ambachtswerk, geen AI. “Creatief maakwerk komt niet uit een programma rollen. Het komt voort uit ervaring, uit gesprekken, uit het leven zelf.”
Zijn opdrachten ontstaan vanuit lange relaties. Sommige klanten kent hij al vele jaren. “Veel ondernemers zijn een soort vrienden geworden. Dat vertrouwen, dat is goud waard.”
Mr. Christmas
Wie zijn studio binnenloopt, begrijpt waarom hij Mr. Christmas wordt genoemd. Overal licht, kleur en reisherinneringen. Kerst is voor Maurice geen seizoen, maar een gevoel. “In mijn hoofd is het eigenlijk altijd kerst. De muziek, de sfeer en even stilstaan bij alles wat mooi is, dat vind ik belangrijk.”
Hij kijkt elk jaar uit naar de kerstcommercials, de nostalgie, lijstjes zoals de Top 2000. Naar het moment waarop mensen terugkeren naar hun jeugd. “In tijden van onrust zoeken mensen naar warmte. Kerst brengt dat gevoel even terug: van rust, samen zijn en jezelf even herinneren aan wat er echt toe doet.” In zijn werk probeert hij datzelfde gevoel op te roepen: de verwondering van een mooi verhaal.
Een wereld vol kleur
Buiten is het stil en donker, maar in de studio klinken Top2000-hits van Queen en Elton John en denkt Maurice aan het volgende visuele vraagstuk. Voor hem draait het om creaties die je voelt, ziet en onthoudt. Hij zet de complexe vraagstukken van bedrijven om in beelden en verhalen die iedereen begrijpt. “Net als een hit die blijft hangen, wil ik dat een merk nazindert. Alles wat ik ontwerp heeft een eigen melodie: herkenbaar, verrassend en onvergetelijk.”
Canned Rainbow
maurice@cannedrainbow.nl
Kerstcommercial: wordt wens werkelijkheid?
Alles wat je hardop zegt, heeft de neiging werkelijkheid te worden. Voor Maurice kwamen al veel wensen uit: een museum ontwerpen, een brainstorm bij BBDO in New York. Eén wens staat nog open: “Ik wil graag meewerken aan een kerstcommercial, een minifilm waarin storytelling en visualisatie samenkomen. Dat lijkt me geweldig!”