Jumbo Zuiderburen: Voedseltransitie en duurzaamheid in hoofdrol

Welke rol speelt voedseltransitie in jouw Jumbo Zuiderburen?

Als ik vanuit mezelf spreek dan heb ik altijd al zaken gedaan met lokale ondernemers. Mijn motto is: wat je lokaal kunt doen, moet je ook lokaal doen. Ik ben in 2004 op deze locatie als een C1000 begonnen en ben in 2013 een Jumbo geworden. In die periode heb ik altijd samengewerkt met lokale leveranciers.  Zo komen veel mensen speciaal voor het brood van bakkerij Teije de Boer uit Wergea en zo kan ik nog een hele rij namen opnoemen van lokale ondernemers waar ik mee samenwerk. Het is een win-win situatie voor ons als supermarkt en de lokale bedrijven.

We werken verder met de 7 zekerheden van Jumbo, waarbij vers is ook écht vers een belangrijke rol speelt. Verder groeit het aantal diervriendelijke producten binnen het Jumbo huismerk. Maar als boerendochter gebruik ik mijn gezonde verstand wel: we gooien bij Jumbo Zuiderburen geen gezond vlees of andere verse spullen die op datum zijn weg. We verkopen die producten nu voor de helft van de prijs. Zo zorg je dat een stukje voedselverspilling wordt tegen gegaan en dat vind ik heel belangrijk. De bak met deze afgeprijsde artikelen is aan het eind van de dag altijd leeg en dat geeft aan dat het gewaardeerd wordt dat we deze spullen niet in de kliko gooien.

Wat kun je als Jumbo allemaal doen aan verduurzaming?

Binnen Jumbo wordt veel aandacht besteed aan het verminderen van afval. We gebruiken al minder plastic bij het verpakken van onze producten. Zo verkleint Jumbo de plastic voetafdruk. De sinaasappelschillen uit de pers worden gerecycled tot onder andere shampoo en olie. Het afval binnen het bedrijf wordt natuurlijk gescheiden ingezameld. Het karton, plastic en andere afvalstromen worden allemaal apart gehouden.

Verder is bij de verbouwing van de winkel rekening gehouden met het zo CO2-neutraal mogelijk werken met warmte en licht, door de aanschaf van led-verlichting en een warmte-terugwin systeem vanuit de koelingen. Helaas kunnen we geen zonnepanelen, omdat het dak zich daar niet voor leent.

Hoe merkt de klant de veranderingen in de winkel?

De klant ziet dat we steeds meer aandacht besteden aan gezonder eten en leven. De producten in de schappen laten dat steeds meer zien, maar Jumbo zou het nog wel meer kunnen uitdragen in de winkel wat ze allemaal wel niet doen aan de voedseltransitie en verduurzaming.

En wat doet jouw Jumbo Zuiderburen nog meer?

We volgen alle Jumbo-regels, maar gieten daar een lokaal sausje overheen. Zo hebben we een eigen mascotte met de naam Bo. De mascotte bezoekt scholen in de buurt en leert de kinderen meer over gezond eten en drinken. Ook doen we aan sponsoring van verenigingen en wijk- en dorpsfeesten. Zo laten we zien dat we betrokken zijn bij onze eigen omgeving.

Vergelijkbare berichten