Levensmiddelen: Duitsland biedt goede kansen

De voedingsmiddelenindustrie heeft de economische crisis verhoudingsgewijs goed doorstaan. Levensmiddelen vormen een belangrijke trend bij de consument. Eten, koken en gezelligheid zijn ‘in’. Geen ander land is voor de Nederlandse levensmiddelenhandel belangrijker dan Duitsland. In 2009 behaalde de Duitse levensmiddelenindustrie een omzet van 150 mrd. euro. Nederland is hierbij het belangrijkste partnerland. Meer dan een kwart van de Nederlandse agrarische export gaat naar Duitsland.

 

Maar de waarneming en werkelijkheid komen niet altijd overeen. Zo blijft de aangekondigde biologische opmars tot nu toe uit. In plaats daarvan groeit op dit moment in Nederland vooral de markt voor fastfood. Leven we in een omgekeerde wereld? Komt de biologische golf nog? Welke kansen hebben Nederlandse aanbieders wat betreft  Duitse trendproducten? Dit en andere vragen worden tijdens het forum besproken. Een belangrijk onderwerp is eveneens de verhouding tussen producenten en handelaren, die niet altijd even eenvoudig is. Er bestaat immers in Nederland sinds jaren een grote concurrentiestrijd tussen de handelsketens.

 

Het evenement wordt door de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) georganiseerd en vindt op de Miele Campus in Vianen plaats. Het Duitse concern voor huishoudelijke apparaten heeft daar één van haar wereldwijd modernste showrooms gebouwd. De deelnemers aan het forum krijgen niet alleen een rondleiding door de keuken- en huishoudelijke werelden, maar kunnen het onderwerp levensmiddelen in deze omgeving spreekwoordelijk “beleven en proeven”. In het kader van de bijeenkomst kunnen ondernemers elkaar ontmoeten en contacten sluiten. De discussie vindt in het Nederlands en Duits plaats. De deelname is kosteloos. Een aanmelding is verplicht.

 

Download van de portretfoto’s van de sprekers: http://www.dnhk.org/nl/presse/bildmaterial/

 

Online-aanmelding:

http://www.dnhk.org/index.php?460&tx_mjseventpro_pi1[showUid]=302&L=14

Delen via

Vergelijkbare berichten