Vooruit rijden via je achteruitkijkspiegel
De pogingen om van marketing een wetenschappelijke machine te maken waar je aan de ene kant onderzoek instopt en er aan de andere kant een strategie uit krijgt, heeft geleid tot dikke boekwerken waarvan iedereen erkent dat ze onwerkbaar zijn. Marketing is daardoor geëvolueerd naar een model dat op zijn best in staat is achteraf te verklaren waarom iets wel of niet succesvol is geweest. Academisch kan dat interessant zijn, in praktijk heb je er niets aan. Het is als vooruit rijden in je auto door alleen maar in je achteruitkijkspiegel te kijken. Honshitsu (het Japanse woord voor essentie) geeft marketing terug aan de ondernemers, de ontwikkelaars, de bedenkers, de gepassioneerden, de beleids-makers, de leiders, aldus Frank Wouters.
Paneldiscussie
Na de levendige en interessante lezing van Frank Wouters, met soms hilarische momenten en kwinkslagen, was het tijd voor de paneldiscussie. De leiding hiervan was in handen van MerkMaker Wytze Visser. Bote Galema (Toyota Leeuwarden), Saskia IJszenga (INSIDE marketing), Sanne Mells (CSK Food) en Paul Schuringa (Marketing manager MCL) gingen samen m et Frank Wouters dieper in op de essentie van marketing en hoe hun bedrijven hier op in spelen.
Foto's: Erikjan Koopmans Photography I Image editing