Rein Dijkstra van Raethuis hoorde twee jaar geleden ook van de plannen van Postma. “Rein hing meteen aan de lijn”, zegt Postma. “Ik heb ruim twintig jaar met hem samengewerkt en het contact is altijd gebleven. Samen met Rients de Jong leidt hij Raethuis Accountants in Heerenveen en de insteek van Raethuis past heel goed bij de manier waarop ik wil werken. Niet te grootschalig, korte lijntjes en persoonlijk contact met de klanten. Ik denk dat Rein daarom ook direct contact heeft opgenomen toen hij hoorde dat ik bij mijn werkgever wegging. Ik run het kantoor in Oosterstreek zelfstandig onder de naam Raethuis Oost. Raethuis Heerenveen faciliteert met programmatuur en we hebben natuurlijk voordeel van elkaars kennis en netwerk. Daarnaast zijn we aangesloten bij de Fiscount Groep, een kennis en adviescentrum voor de accountancy. Die biedt naast uitgebreide specialistische ondersteuning ook cursussen en trainingen die we regelmatig bezoeken om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen.”
Postma is blij met de stap die hij heeft gemaakt. “Ja, het bevalt uitermate goed. Het is een hele stap om zelf als ondernemer te starten als je zo lang in dienstverband hebt gewerkt, maar ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Ik sta weer veel dichter bij mijn klanten nu. Precies wat ik wil. En het loopt daarbij ook nog eens prima. In overleg met mijn vorige werkgever heb ik klanten meegenomen, maar we hebben er ook al veel nieuwe bij gekregen. Daarom is Janny Dijkstra per 1 maart van dit jaar Raethuis Oost komen versterken. Ook zij heeft al jarenlang ervaring opgebouwd in de accountancy, maar is van een jongere generatie dan ik. Ze neemt hele specifieke kennis mee, heeft bijvoorbeeld veel affiniteit met automatisering. We zetten elkaar op scherp en vullen elkaar goed aan.”
Raethuis beschikt over diverse programma’s die het mogelijk maken klanten in voornamelijk het MKB ieder moment van actuele informatie over zijn of haar bedrijf te voorzien. Door toepassing van scan- en herkensoftware in combinatie met het geautomatiseerd verwerken van bankmutaties is de tijd van ordners en dozen met bonnetjes voorbij. Postma: “We werken met actuele gegevens, zijn dus bezig met het nu en de toekomst en niet met wat is geweest. Dat maakt dat we zelf signaleren en we actief kunnen adviseren. We kennen de klanten, spreken ze zelf. Daar komen geen derden bij kijken.”