Content: waarom?

Bij TEAM beginnen we eigenlijk altijd vooraan. Dat wil zeggen dat we kritisch mogen kijken naar de strategieën van fantastische organisaties. Dat we vervolgens de positionering vaak aanscherpen, gewaagde campagnes mogen ontwikkelen of soms de hele boel volledig omgooien. Dit om ervoor te zorgen dat onze klanten volledig in hun kracht komen te staan en nog succesvoller kunnen zijn.

Na de presentatie van zo’n concept of campagne haperde de reclamemotor nog wel eens. Niet zozeer bij ons, maar vaak grijpt de mens weer terug naar oude gewoontes. En zo belandden sommige klanten ook na een aanscherping van de communicatie toch weer in het traditionele medialandschap. Maar dit interessante landschap verandert met de dag en het consumentengedrag is grilliger dan ooit. Met een speciaal contentTEAM helpen wij onze opdrachtgevers daarom met hun trektocht door dat landschap. Content marketing dus. Hier vijf redenen waarom:

#1: De consument is immuun geworden voor reclame

Er komt veel reclame op ons af. Hierdoor is het steeds gemakkelijker om die te ontlopen. Dat doen we dan ook massaal. We zijn immuun geworden voor reclame. Met als gevolg dat het steeds lastiger en duurder wordt om met de juiste reclameboodschap de aandacht op te eisen en onderscheidend te zijn.

#2: Traditionele media verliezen doelgroep bereik

Internet, smartphones, tablets en laptops hebben de mediaconsumptie nogal veranderd. Mensen hebben minder binding met traditionele massamedia. De juiste combinatie is essentieel.  Traditionele media hebben vandaag de dag bovendien niet langer het alleenrecht op het bieden van informatie, educatie en vermaak. Iedereen kan content maken, publiceren en daarmee zijn eigen publiek opbouwen. Dus waarom teveel betalen voor mediabereik?

#3: Social media, weet wat je doet

Terwijl de traditionele media terreinverliezen, beleven social media gouden tijden. Moet je daar als marketeer iets mee? Ja duh.. Op platformen als Facebook of YouTube kun je de interactie met de doelgroep aangaan, de betrokkenheid vergroten en zelfs leads genereren. Tenminste, als je de juiste content aanbiedt.

#4: Google is je beste vriend

‘Goede wijn behoeft geen krans’ is het gezegde, mits je die heerlijke wijn direct kunt vinden. Een hoge ranking bij Google zorgt daarvoor. Bijna de helft van de online shoppers (44%) begint met een zoekopdracht in een zoekmachine. En 60% van de sitebezoekers via Google is afkomstig van de top 3 van organische zoekresultaten. Google beloont bedrijven die oprecht aandacht besteden aan de content.

#5: Onderhoud je relatie en blijf dicht bij jezelf

Je hoeft mensen niks meer op te leggen tegenwoordig. Mensen zijn kritisch en maken hun eigen keuzes. Maar daar kun je ze wel bij helpen. Door goed te luisteren en knettergoede content aan te bieden. Je zult zien dat je nog meer verbonden bent met klanten en dat leidt uiteindelijk tot commercieel succes.

Kijk voor deze en andere columns en contactgegevens van Martin van der Meulen van Team Communicatie op zijn eigen OF’s specialisten pagina.

Delen via

Martin van der Meulen

TEAM Communicatie

Marketing en communicatie
Martin van der Meulen is mede-eigenaar van TEAM communicatie, het strategisch-creatief bureau voor krachtige merkverhalen uit Drachten. Hij is een creatief denker die mensen verbindt met merken. Hij pakt je in waar je bij staat. Maar gelukkig zet hij dat talent ook in om jóuw klanten te verleiden. Voor vragen aan Martin of reacties op zijn columns kun je rechtstreeks contact met hem zoeken via TEAM communicatie.