Maskers

‘Het masker is een kunstvoorwerp dat dient om het gezicht te bedekken en zo de identiteit te verhullen, of om iets anders weer te geven. Het doel daarvan kan zijn om overledenen, goden, legendarische figuren, emoties en (mythische) gebeurtenissen uit te beelden.’ Aldus Wikipedia over ‘maskers’. Er staat ook nog: ‘Het kan zowel een ritueel gebruiksvoorwerp als – binnen religies – een representatie van een bovennatuurlijk wezen zijn.’

Er zijn ook ‘ondernemersmaskers’. Op Wikipedia kon ik er niets over vinden, maar ze bestaan. Veel ondernemers hebben tenminste een of twee maskers en sommigen hebben er zelfs wel tien. Heel sporadisch worden ze even opgeborgen, maar bij een crisis worden ze weer massaal uit de kast gehaald.

Een zeer bekend ondernemersmasker is die van de tomeloze optimist, die slim is en hyper creatief en nooit het hoofd laat hangen. In deze Coronacrisis worden we erdoor overspoeld. Evenementen-ondernemers zien tonnen verdampen bij het annuleren van beurzen. Hun stip op de horizon is naargeestig onduidelijk. Een ‘nieuw normaal’, waarvan zij diep in hun hart voelen dat het onmogelijk is. Hetzelfde geldt voor de voetbalclubs, de kleine cafés, de restaurantjes en zo gruwelijk veel andere bedrijven. Ze staan met de rug tegen de muur en ze laten het aan hun branchevertegenwoordigers over om in tv-programma’s écht te vertellen hoe rampzalig het is.  Zélf zetten ze een masker op. In de communicatie met hun doelgroepen focussen ze op de mantra dat de ‘tijdelijke maatregelen’ weliswaar vervelend zijn, ‘maar tegelijkertijd ook aan kans’.

Veel ondernemers overdrijven dit. Ik heb nog nooit zóveel kansen voorbij zien komen. Hoe erg en uitzichtloos de situatie ook is; het masker van menig ondernemer reduceert alle rampspoed tot een klein hobbeltje, op weg naar het ultieme succes dat uiteindelijk aan de horizon gloort. Zo worden met behulp van maskers opnieuw mythes en bovennatuurlijke wezens gecreëerd. Zoals ‘de succesondernemer’; een wezen dat zich permanent in een op hol geslagen evolutie bevindt en zich per direct aan alle omstandigheden weet aan te passen.

En: ik begrijp het. Want het gevoel is: dit masker houdt boze geesten tegen. Zoals concurrenten. Of de bank. Of: het duiveltje van angst in het brein van je klanten. Mijn boodschap aan iedere ondernemer is echter: overdrijf het niet. Toon je zorgen vrijuit. Spreek niet over ‘kansen’ wanneer je geen idee hebt met wat je daarmee bedoelt. Twijfelen mág.

Voor mij ben je als ondernemer zónder masker veel aantrekkelijker.

Delen via

Menno Bakker

OF/Narvic

Hoofdredacteur OF
Menno Bakker was in de jaren tachtig leadzanger van de punkgroep Kobus gaat naar Appelscha en is oprichter van NARVIC, adviesbureau voor communicatie. Hij studeerde kunstgeschiedenis en communicatie aan de Rijksuniversiteit Groningen, later gevolgd door een NIMA-opleiding. Hij werkte o.a. als journalist en als marketeer van het Groninger Museum en was actief in citymarketing (Expeditie Leeuwarden). Momenteel werkt Menno Bakker als communicatie-adviseur en als hoofdredacteur van OF magazine. Wilt u reageren op Menno z’n columns of heeft u een vraag? Mail ze Menno via menno@narvic.nl. Benieuwd naar alle columns van Menno? Kijk op zijn eigen Specialisten pagina.