Power to the People

Het is doorgaans niet mijn gewoonte om in dit voorwoord specifiek reclame te maken voor één bedrijf. Maar sinds de coronapandemie heeft horeca in OF een streepje voor. Bovendien heb ik er nu een goede reden voor, omdat ik een verheugende trend met u wil delen. 

De trend waar ik het over heb: het verdwijnen van verzekeringskantoren uit binnensteden. Zo was ik onlangs bij Sophias, het nieuwe restaurant, lounge-café en wat al niet meer, in het voormalige AEGON-gebouw tegenover station Leeuwarden. Ondernemers Jochem van der Schoot (onder andere van Eurohotel en Boutiquehotel WKNDS) en Willem Nicolai (voorheen Fellini, Doozo) willen dit uitbouwen tot een locatie waar bistro, coffeebar, healthy food en een hippe stadstuin bij elkaar komen. Toen ik er een drankje ging doen was alleen nog die hippe stadstuin open, maar de sfeer was er gezellig en kosmopolitisch. Ik zou zeggen: gewoon een keer proberen. Maak er eventueel een hoofdstedelijke horecatocht van, want Leeuwarden barst op dit moment van de leuke zaken.

Terug naar dat AEGON-gebouw in Leeuwarden. Uiteraard moet je zo’n verzekeraar dankbaar zijn voor de werkgelegenheid die het jarenlang voor stad en regio heeft opgeleverd. Toch fietste ik altijd met enige afkeer langs die betonnen kolos. Ooit had een architect iets bedoeld in de sfeer van ‘open’ en ‘transparant’, maar bij mij riep het andere gevoelens op. Een bastion van glas en beton, waar je rond het middaguur met moeite een blik kon werpen in de ietwat naargeestige ‘binnentuin’ waar assurantiemedewerkers vredig hun bammetje aten. Dat heb je met verzekeraars; ze krijgen het nooit écht gezellig. Maar geld hebben ze wél en zo hebben ze met hun gebouwen decennialang de openbare ruimte van steden als Leeuwarden, Zwolle, Apeldoorn en waar niet al meer kunnen bepalen.

Inmiddels is men in verzekeringsland talloze efficiencyoperaties verder én is thuiswerken een nieuwe norm geworden. De gebouwen raakten leger en leger en de verzekeraars maken terugtrekkende bewegingen. Gelukkig maar. Binnensteden verdienen beter. Want beton en glas; dat wordt nooit wat zonder rumoerige mensen en levendigheid. Zonder praten, lachen en ach kom; nóg een fles wijn als het wat later wordt. Dat kun je op dit moment overal rondom het stationsplein van Leeuwaren ervaren. De stad is weer van ons.

Power to the People.

Delen via

Menno Bakker

OF/Narvic

Hoofdredacteur OF
Menno Bakker was in de jaren tachtig leadzanger van de punkgroep Kobus gaat naar Appelscha en is oprichter van NARVIC, adviesbureau voor communicatie. Hij studeerde kunstgeschiedenis en communicatie aan de Rijksuniversiteit Groningen, later gevolgd door een NIMA-opleiding. Hij werkte o.a. als journalist en als marketeer van het Groninger Museum en was actief in citymarketing (Expeditie Leeuwarden). Momenteel werkt Menno Bakker als communicatie-adviseur en als hoofdredacteur van OF magazine. Wilt u reageren op Menno z’n columns of heeft u een vraag? Mail ze Menno via menno@narvic.nl. Benieuwd naar alle columns van Menno? Kijk op zijn eigen Specialisten pagina.