MKB’er voelt zich niet veilig bij storten contant geld

Gemak voor de consument is voor veel kleinere ondernemers doorslaggevend in hun beslissing om cash geld te accepteren als betaalmiddel. De consument moet kunnen kiezen voor een elektronisch betaalmiddel (PIN, credit card) maar moet desgewenst ook met contant geld terecht kunnen, vindt bijna de helft (48%) van de ondervraagde retailers. Deze positieve grondhouding van ondernemers ten aanzien van contant geld wordt opvallend genoeg niet teniet gedaan door de nadelen die contant geld meebrengt: de kans betaald te worden met vals geld en de kans slachtoffer te worden van diefstal of een overval in de winkel of tijdens het afstorten. Overigens verwijzen retailers significant vaker naar deze nadelen dan ondernemers uit de horeca-, recreatie- of verzorgingsbranche.

Nauwelijks gebruik van veilige alternatieven

Ondanks het feit dat retailers de nadelen duidelijk in het vizier hebben maken zij nog beperkt gebruik van oplossingen om de risico’s die verbonden zijn aan contant geld terug te dringen. Zo stort 76% van de MKB’ers nog steeds zelf het contant geld af of laat dit door een medewerker doen. Meer dan de helft van de ondernemers geeft aan dit minimaal eens per week te doen bij de bank (56%). Het gaat in dit geval voornamelijk om bedragen tot € 1000,- (48%) of bedragen tussen de € 1000,- en € 2500,- (29%). Meer dan een derde (37%) haalt nog zelf wisselgeld op bij de bank. Van een veiliger alternatief zoals waardetransport wordt nog weinig gebruik gemaakt: slechts 4% zet deze oplossing in.

Veilig alternatief

Dat laatste is volgens Gert Askes van G4S Cash Solutions aan het veranderen, aangezien bijna de helft van de ondernemers desgevraagd het kunnen storten in de eigen winkel via waardetransport (het ‘nieuwe storten’) wel degelijk als een veilig alternatief ziet. Vooral het feit dat de omzet vanaf het moment van afstorten bij de transporteur verzekerd is telt zwaar (75%). Ook het feit dat met deze vorm van afstorten lagere kosten zijn gemoeid dan met het afstorten via de bank spreekt veel ondernemers aan (73%). Desalniettemin bestempelen ondernemers die vaker geld afstorten waardetransport-oplossingen vaak nog als ‘te duur’.

Askes: “Waardetransport wordt door deze doelgroep geassocieerd met hoge kosten. Dat is een misvatting, want er zijn voldoende veilige alternatieven op de markt. Een voorbeeld hiervan is de in 2010 geïntroduceerde dienst Safe Express, een vorm van waardetransport voor ondernemers met een kleiner budget. Met een bedrag van € 14,50 per transport inclusief geldverwerking zijn de kosten vergelijkbaar met de kosten van het storten bij de bank.”

Het ‘G4S: Veilig met cash’-onderzoek is uitgevoerd in opdracht van G4S Cash Solutions door Goos Marketing Research. Aan het onderzoek hebben 156 respondenten uit het MKB meegewerkt.

Delen via

Vergelijkbare berichten