MSTRWRK: De essentie van een meesterwerk

‘Voor het maken van een film of een animatie is op zich geen lef nodig’, zo valt op de website te lezen. Maar bij het maken van keuzes die flink afwijken van het bekende wél, aldus de creatieve film- én animatiemakers van MSTRWRK. Het bedrijf doet de klant een duidelijke belofte en dat is dat ze ‘de drive hebben om dingen te doen die niemand anders durft te doen’. Het ultieme doel: meesterwerken creëren. Eigenaars Peter Sinnige en Ype Koopman leggen uit hoe dat zit.

In een vorige editie van OF publiceerden we al over het opmerkelijke besluit van video- en animatiebedrijf Qviv uit Heerenveen om het roer om te gooien. Vanaf september van dit jaar heet het bedrijf MSTRWRK. En onder die paraplu werkt een team van 9 professionals vanuit twee labels aan meesterwerken; de ene tak produceert alles op het gebied van video; de andere tak specialiseert zich als animatiestudio.

“Het klinkt misschien eigenwijs, maar wij vinden dat we bij alles wat we doen topkwaliteit halen”, zegt Sinnige. “Echte meesterwerken dus; die lat willen we ook best zo hooghouden. Maar die lading werd door de oude naam niet meer gedekt. Met onze nieuwe positionering laten we zien dat er twee labels zijn, die beide op hun eigen wijze het allerbeste willen maken voor klanten.”

Van Gogh en Mondriaan

Zo ontstonden dus MSTRWRK Animatiestudio en MSTRWRK Filmproducties. Vanuit beide labels werken de mensen van MSTRWRK naar eigen zeggen aan het produceren van meesterwerken. “Dat is inderdaad nogal een claim”, erkent Koopman. “Maar we denken dat we dit kunnen waarmaken. Het heeft niet alleen met de ambachtelijke kwaliteit van ons werk te maken, maar ook met onze benadering en mentaliteit.”

Sinnige, aanvullend: “’U vraagt, wij draaien’ vinden wij te gemakkelijk. Wij hebben prachtige klanten, die een verhaal te vertellen hebben. Maar dat kernachtig doen is een vak apart. Waar stá je voor als bedrijf? En wat vertel je wél en wat niet? En ook: hoe vertel je iets? Wij denken dat we vanuit onze positie en onze speelse nieuwsgierigheid dichter bij het juiste verhaal komen dan de klant zélf. Soms is daarbij out of the box-denken nodig om het verhaal precies goed te hebben, zodat de kijker het direct voélt. Dat typeert denk ik onze aanpak. Het is heel fijn om te merken dat klanten dat waarderen en dat ze ons daardoor ook steeds meer creatieve vrijheid geven.”

“Een meesterwerk kent veel gezichten”, zegt Koopman. “Denk alleen al aan de verschillen tussen een Van Gogh en een Mondriaan. Het is aan ons om met een scherpe blik en een dosis lef precies dát meesterwerk te maken dat bij een opdrachtgever past. Dat is voor ons de essentie.”

Sinnige: “Daar komt bij dat we gedurende het proces altijd doen wat we zeggen. We werken gestructureerd en komen afspraken na; ook dat wordt erg gewaardeerd.”

Peter en Ype zijn huiverig om het teveel over zichzelf als persoon te hebben. Liever vertellen ze over de manier waarop ze werken. Maar goed dan, wanneer we blijven aandringen willen ze wel iets over zichzelf kwijt. “We kennen elkaar al vanaf de mbo-opleiding media en vormgeving in Drachten”, aldus Ype. “Daarna gingen we samen door naar CMD (Communication & Multimedia Design, red.) van NHL Stenden en vervolgens hadden we beiden op hetzelfde moment wel zin om ondernemer te worden. Zo is het gekomen”.

Zeven man aan het werk en een goed gevuld portfolio; dat betekent dat er behalve creatieve werkzaamheden ook veel management op het werkpalet is gekomen, zo erkennen ook de heren. Toch waken ze ervoor om al te vér van het vak zélf verwijderd te raken. Sinnige: “Ik ben daar heel duidelijk over geweest: ik vind alles wat we doen interessant, maar mijn passie ligt bij het produceren van animaties. Het creatieve denkproces en het ontwerpen ervan; héérlijk werk! Daar wil ik nog altijd een flink deel van mijn tijd aan besteden. Daarnaast uiteraard ook wel procesbegeleiding en het onderhouden van contacten met klanten.”

Koopman: “Het filmvak, maar óók het animatie vak ontwikkelt zich snel. Daarom hebben we daar ook specialisten voor in huis. Maar je moet als ondernemer uiteraard altijd feeling blijven houden met je passie. Bij mij is dat bijvoorbeeld het geluid verzorgen bij animaties en het schieten van behind-the-scenes foto’s en video’s voor onze eigen social mediakanalen.”

Ik ben een groot deel van de dag bezig met projectbegeleiding, maar dat creatieve en ambachtelijke werk is voor mij zeker ook één van de krenten in de pap.”

Impact

Hemelbestormende ambities als het gaat om omzet of andere groei hebben de heren niet. Naar de toekomst toe is hun grootste ambitie om samen met klanten ‘meesterwerken’ te maken. Sinnige: “Er zijn tal van ontwikkelingen in onze sector. De technische mogelijkheden om bijzondere dingen te doen nemen toe. Tegelijkertijd zie je die parallelle ontwikkeling dat aan de ene kant de laagdrempeligheid toeneemt, doordat iedereen met zijn smartphone al leuke dingen kan doen en aan de andere kant komt de kwaliteitslat hoger te liggen doordat we door de opkomst van streamingdiensten zoals Netflix steeds meer kwaliteit gewend zijn. In die context willen wij met klanten terug naar de kernvraag: waar sta je voor en hoe vertellen we jouw verhaal het beste, met de grootste impact.”

Delen via

Vergelijkbare berichten