Natuurinclusief bouwbord: werk van Heijmans en studenten Firda Drachten

‘Puur wonen in de natuur.’ Dat is het motto van project Thedemaborg dat bouwbedrijf Heijmans in Nietap gaat bouwen. Hoe laat je dat nu al zien? Bouwstudenten van Firda in Drachten maakten voor het bouwbord een zeer natuur inclusieve rand, met materiaal dat door vrijwilligers van Stichting Natuurschoon uit de omgeving is verzameld. Ook De Eerste Wijk, een sociaal-agrarisch bedrijf in Veenhuizen, heeft boomstammen geleverd.  

Boomstammen, takken, dennenappels, bamboestokjes, bloemenstrooisel… De eerstejaars studenten bouwkunde uit Drachten hadden allerlei materialen beschikbaar om in Biosintrum in Oosterwolde een mooie rand te ontwerpen. In drie groepen ontwierpen zij een opvallende rand voor dit bord met een flinke afmeting: 6 bij 4 meter, met een rand rondom van 26,5 centimeter.

Eén van de ontwerpen werd geselecteerd door medewerkers van Heijmans en Firda. Op donderdag 19 oktober werd het bouwbord geplaatst. Ter plekke deden de studenten van het winnende ontwerp nog wat aanpassingen, met onder meer huisjes voor vogels en insecten plus een prachtige houten vlinder. ‘Leuk om te doen’, aldus Kris Hofsteenge (Marum) en Giel Martini uit Doezum. Kris: ‘Weer eens even wat anders dan oefenen met AutoCAD.’

Zo werken bedrijf en school samen aan een opvallend project. Bovendien konden de studenten tijdens de praktijkdag met begeleiding van twee vakmannen uit de bouw onder tijdsdruk een inspirerende opdracht uitvoeren. Voor de professionals van Heijmans was zo’n dag met aanstaande collega’s ook een verfrissende ervaring met een bijzonder resultaat.

Leerzaam

De opdracht was bescheiden van omvang. ‘Door alles eromheen was het zeker leerzaam’, aldus docent Hayko Boersma. ‘Het was een mooi handvat voor lessen in bedrijfskunde. Wat staat er op die borden? Waarom? Dat soort dingen. En het was voor eerstejaar studenten meteen een mooie oefening in samenwerken aan een product, meteen in een professionele omgeving.’

Voor Firda is zo’n praktijkopdracht van Heijmans dan ook een voorbeeld van levensecht onderwijs. ‘Naast reguliere theoretische lessen willen we dat onze studenten nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied zelf beleven, ontdekken én doen’, vertelt projectleider Roeland Westra van Firda. ‘Zo ontwikkelen studenten zich tot vakmensen van de toekomst. Bovendien komen ze op deze manier in aanraking met de energietransitie en de circulaire economie, twee belangrijke thema’s van onze tijd.’

Vergelijkbare berichten