Nederland telt 10 miljoen gebruikers van sociale netwerken

"Deze cijfers tonen dat sociale netwerksites ondertussen in alle lagen van de bevolking zijn doorgedrongen. 21% van de Facebook gebruikers zijn ouder dan 55. Bij een analyse van de gebruikers gaat het echt om iedereen: jong, oud, werkend, werkloos." aldus Prof. Steven Van Belleghem, Managing Partner bij InSites Consulting.

Twitter het buitenbeentje

Uit de studie van InSites Consulting blijkt dat Twitter het buitenbeentje is onder de sociale netwerken. 81% van de Nederlanders kent Twitter, maar slechts 17% maakt er gebruik van. De intentie om Twitter binnenkort te gebruiken, is echter aanwezig: 14% van de niet-gebruikers is van plan om er binnenkort mee aan de slag te gaan.

"Twitter is een bijzonder sociaal netwerk. De gemiddelde leeftijd op Twitter is lager dan op Facebook en het gaat vooral om de actieve bevolking. Het directe effect kan klein lijken omdat het aantal mensen beperkt is, maar het type mensen op Twitter zorgt echter voor een groot indirect effect. Journalisten volgen Twitter berichten goed op en publiceren ze in de krant. Hierdoor is de link en de impact naar de traditionele media groter dan Facebook." zegt Van Belleghem.

30% van de Nederlandse sociale netwerkers volgt een merk

3 op de 10 Nederlanders met een profiel op een sociale netwerksite volgt minstens één merk. Twee sectoren zijn daarbij heel populair: media / entertainment en mode. Het onderzoek van InSites Consulting toont aan dat mensen fan worden nadat ze het product gebruiken. De eigen ervaring is veel belangrijker dan bv. reclamecampagnes. Mensen verwachten van merken extra promoties en informatie te krijgen. Belangrijkste reden om fan te worden is het gebruik van een product/dienst. 38% wil aankondigingen van events ontvangen, 33% van de fans verwacht extra promoties van het merk op sociale media en 31% kijkt ernaar uit om extra productinformatie te lezen.

Consument wil deel uit maken van management van bedrijf

Sommige consumenten zijn vragende partij om betrokken te worden bij het beleid van hun favoriete merken. 28% van de Nederlandse sociale netwerkgebruikers wil graag ideeën delen met een bedrijf. 22% zou niets liever willen dan nieuwe producten en diensten te co-creëren met een leuk merk.

"Consumenten hebben met sommige merken een heel sterke band. Deze mensen betrekken bij het beleid van je bedrijf via sociale media is een nieuwe manier om de kloof tussen een bedrijf en de markt te verkleinen. Sociale media zorgen ervoor dat consumenten beter begrijpen hoe marketing werkt en daardoor ook een bepalende rol kunnen spelen in het beleid van een bedrijf." zegt Van Belleghem.

Over het onderzoek:

Delen via

Vergelijkbare berichten