Hoog gebruik lage integratie sociale media
Het onderzoek bewijst dat bedrijven het belangrijk vinden om aanwezig te zijn op sociale netwerk sites. Dit betekent echter niet dat het altijd op een doordachte manier gebeurt. Slechts 15% van de bedrijven integreert zijn sociale media aanpak in de totale bedrijfsstrategie. 17% van de bedrijven is bezig met de integratie. 46% is momenteel aan het experimenteren of zet hun allereerste stappen op het sociale web. 23% van de Nederlandse bedrijven doet helemaal niets op sociale media. Ook op het vlak van de integratie van sociale media loopt Nederland voor op de buurlanden. “Heel veel bedrijven voelen de externe druk om aanwezig te zijn op sociale media. Dit leidt jammer genoeg té vaak tot bedrijfspagina’s waar niets te beleven valt. Zo creëren ze enthousiasme bij hun klanten dat uiteindelijk omdraait in een ontgoocheling.”, stelt Prof Steven Van Belleghem, partner bij het onderzoeksbureau InSites Consulting.
33% luistert naar conversaties tussen consumenten op sociale media
Vier op de tien Nederlandse bedrijven luisteren naar wat consumenten over hen vertellen op sociale netwerksites. “Sociale media maken de conversaties tussen consumenten heel transparant. Voor het eerst is het als bedrijf vrij gemakkelijk om te ontdekken wat mensen over je producten en diensten vertellen. Een steeds grotere groep heeft (terecht) sterke interesse in deze real-time feedback van de markt.”, aldus Van Belleghem.
Het beantwoorden van vragen via sociale media zit wel heel sterk in de lift. 66% van de bedrijven geeft aan dat ze vragen of klachten die via sociale media binnenkomen ook steeds behandelen. Slechts 26% van de bedrijven uit dit onderzoek praat mee met consumenten.
Er ontstaat een digitale kloof in de bedrijfswereld
De kans is reëel dat er vrij snel een digitale kloof zal ontstaan in de bedrijfswereld. Dit onderzoek bewijst immers dat bedrijven die vandaag al veel investeren in de nieuwe media, dat in de toekomst nog meer zullen doen. Bedrijven die vandaag nog niet veel investeren, hebben ook geen plannen in die richting. “Niettegenstaande de duidelijke digitale evolutie aan klantenzijde zijn er nog steeds bedrijven die er niet van overtuigd zijn dat ook zij de evolutie moeten volgen. De kans bestaat dat deze bedrijven op vrij korte termijn een belangrijke doelgroep zullen mislopen.”, concludeert Van Belleghem.
Over het onderzoek:
Deze conclusies komen uit een onderzoek van InSites Consulting in samenwerking met sample- en datacollectie partner SSI en vertaalbureau No Problem!. In totaal werden 1.222 top managers geïnterviewd van bedrijven (+20fte) in de Verenigde Staten, Groot- Brittannië, Nederland, België, Duitsland en Frankrijk.
OF en social media
Ook OF is actief op diverse social media kanalen. Al onze berichten die wij publiceren op www.of.nl, worden via twitterfeed automatisch doorgezet naar ons twitter account (@OF_nl) en zijn ook terug te lezen op onze eigen Linkedin groep (Ondernemend Friesland). Ook via Youtube bieden wij onze relaties een interessant medium aan, volledig geintegreerd in ons webportaal. Daarnaast heeeft OF goede samenwerkingen met andere social media groepen. OF maakt van social media echter niet de "holy grail", zoals vele bedrijven wel doen. Voor OF is met name web belangrijk. Voldoende en kwalitatief goede input over het Friese overheids en bedrijfsleven staat hier in voor op. Als OF zijn wij zeer geinteresseerd hoe de Friese ondernemers omgaan met de ontwikkelingen van online communicatie binnen hun bedrijf en naar tastbare resultaten.
U kunt uw reacties insturen naar nieuwsberichten@of.nl of plaatsen onder onze oproep in onze eigen Linkedin groep (Ondernemend Friesland