Lef tonen
Wethouder Marja Krans van Cultuur opende de bijeenkomst. Haar openingswoord stond in het teken van perspectief en lef. Ze riep ondernemend én cultureel Drachten op om lef te tonen en de handen ineen te slaan om zo kansen te creëren voor de aankomende jaren.
Kleur bekennen in Drachten
Directeur marketing van het NBTC, Conrad van Tiggelen sprak over de verwachte groei in het internationaal toerisme tot aan 2020. In het door het NBTC ontwikkelde concept Holland City, wordt Nederland door het oog van de buitenlandse toerist gezien als één grote stad. Het streven in dit concept is daarom om het toerisme te spreiden vanuit het centrum (Amsterdam) naar de periferie en toeristen zo kennis te laten maken met alle andere mooie plekjes in Nederland. Om zowel binnen- als buitenlandse toeristen aan te trekken en richting te geven aan de groei in Drachten zal door de gemeente, ondernemers, culturele instellingen én bewoners gezamenlijk een duidelijke strategie bedacht moeten worden. Het is daarbij van belang om duidelijk te krijgen wat het onderscheidende vermogen van Drachten is. Waarmee kan Drachten zich profileren? Drachten heeft geen hoog Anton Pieck gehalte en moet het van andere kwaliteiten hebben. Van Tiggelen haalde het voorbeeld van Rotterdam erbij. Als je in 2005 op Rotterdam googelde dan kreeg je troosteloze afbeeldingen van een verwaarloosde stad zonder identiteit. Als je hetzelfde nu doet krijg je een wereldstad te zien met architectonische hoogstandjes. Wat heeft Drachten? Drachten heeft o.a. het achterland, met prachtige dorpen en natuurgebieden. Drachten zelf heeft ook wat, namelijk De Stijl. Museum Drachten is als partner aangesloten met enkele grote museum uit de Randstad in het project geïnitieerd door het NBTC, From Mondriaan to Dutch Design, shaping a New World. Het is naast bijvoorbeeld het Van Goghjaar in 2015 en het Jeroen Boschjaar in 2016, het thema voor 2017. Het maakt onderdeel uit van een van de zogenaamde metrolijnen die het NBTC heeft opgezet.