Wat is neuromarketing?
Bij neuromarketing zijn de reclamemaatregelen gebaseerd op wetenschappelijke bevindingen. Je weet hoe het menselijk brein werkt en maakt gebruik van deze functies. Dit stelt u in staat om veel processen bij uw klanten te initiëren of te versnellen: Klanten kopen niet alleen uw producten, ze voelen zich er ook goed bij. Ze associëren uw merk met positieve emoties en komen graag steeds weer terug. Het beste van neuromarketing is dat het niet duur hoeft te zijn.
Hoe werkt neuromarketing?
In het begin moet je beslissen hoe je wilt dat jouw merk gezien wordt. Wilt u bijzonder exclusief zijn of voor iedereen iets bijzonders of iets voor iedereen? Wilt u dat klanten zich gestimuleerd of ontspannen voelen met uw producten? Zodra u dat besloten heeft, moet u kleine details aanpassen naar uw marketingwens. De inkleuring van uw merk en producten is een eerste uitgangspunt. U kunt online lezen hoe bepaalde kleuren mensen beïnvloeden. Maar het is niet alleen de kleur die telt. Ook het materiaal waarop wordt geadverteerd is van groot belang. Bij het kiezen van bv. een reclamebord moet u zich daarom altijd wenden tot een ervaren partner. Wilt u zich bijvoorbeeld professioneel onderscheiden als serieuze industriële onderneming? Dan is aluminium een goed materiaal voor reclamemaatregelen. Wilt u dat uw kantoor er modern uitziet voor uw gasten? Dan is acrylglas een optie.
Wat kan neuromarketing mij brengen?
Een studie van Coca-Cola en Pepsi-Cola drinkers toont aan hoe effectief neuromarketing is. In 2003, hadden verscheidene testpersonen in Texas Coca-Cola en Pepsi-Cola gedronken. De proefpersonen dronken beide suikers in een blinde test (d.w.z. zonder te weten welke drank welke is) terwijl hun hersenactiviteit werd gecontroleerd met een MRI-scanner. Het resultaat: Zonder uitzondering, zeiden alle testers dat Pepsi-Cola beter smaakte en de hersenactiviteit bevestigde ook deze verklaringen. Daarna kregen de testers te horen welke cola bij welk merk hoorde en mochten ze het opnieuw drinken. Nu vonden de meeste testers dat Coca-Cola de betere drank was. Het verbazingwekkende ding: De tests van de magnetische resonantietomograaf toonden totaal andere resultaten in de tweede proeverij dan in de eerste. Bij de blinde proeverij reageerde het beloningscentrum van de hersenen het sterkst; dit is normaal voor voedselinname. Als de testers wisten welke producten ze dronken, was het deel van de hersenen dat verantwoordelijk was voor hun eigen zelfbeeld het meest actief. De verenigingen die klanten in de drank stoppen gaan dus veel verder dan alleen maar smaak. Coca-Cola staat duidelijk voor iets waar Pepsi-Cola niet voor staat. Dit effect is toe te schrijven aan neuromarketing.