De emissie van de Harlinger rederijgroep, uitgevoerd door JR Ship Investments, is bedoeld ter financiering van een ‘multipurpose’ schip, een scheepstype waarmee diverse soorten lading vervoerd kunnen worden. Het schip is begin 2008 besteld bij een Indiase werf, waarmee de rederij een samenwerkingsrelatie onderhoudt. Op dat moment was er van een economische crisis nog geen sprake. Ontwikkelingen op de markt voor multipurpose schepen boden JR Shipping prima uitgangspunten om naast haar internationale activiteiten in containervaart (23 schepen) ook initiatieven op andere scheepvaartmarkten te ontplooien. Deze wenst tot diversificatie leeft al langer bij de rederij.
In het licht van de huidige recessie, die diep ingrijpt in de meeste scheepvaartmarkten, heeft de rederij zichzelf uiteraard de vraag gesteld of investeren in vlootuitbreiding op dit moment wel verantwoord is. Voor- en nadelen zijn zorgvuldig tegen elkaar afgewogen. Uiteindelijk heeft de rederijdirectie besloten ondanks de zware marktomstandigheden te blijven investeren in de toekomst. Het feit dat juist de markt voor multipurpose schepen van alle scheepvaartmarkten het minst te lijden heeft gehad van de crisis, heeft hierbij een beslissende rol gespeeld. Op dit moment vertoont deze markt al herstel. De Esprit komt pas in 2011 in de vaart en zal dan profiteren van het verdere herstel dat wordt voorzien.
Veel belastingvoordeel door versnelde afschrijving
Het positieve besluit van de rederij resulteert in een interessant investeringsproject, gebaseerd op de tijdelijke faciliteit willekeurig afschrijving. Deze fiscale stimuleringsmaatregel, getroffen in het kader van de economische crisis, biedt ondernemers de gelegenheid tot versnelde afschrijving op investeringen in nieuwe bedrijfsmiddelen. Het project is zo opgebouwd dat deelnemers door de Belastingdienst als ondernemers worden aangemerkt en dus optimaal van de maatregel kunnen profiteren. Investeerders met een inkomen dat gedeeltelijk in het IB-tarief van 52% valt, creëren met een inleg van € 15.000,- (het minimale deelnamebedrag) in 2009 en 2010 afschrijfposten van respectievelijk € 12.644,- en € 10.052,-.
Bij dit voorbeeld valt het totale belastingvoordeel (€ 22.696,-) hoger uit dan het investeringsbedrag. De tijdelijke mogelijkheid tot versnelde afschrijving betreft namelijk niet alleen de eigen deelname, maar ook het aandeel in het schip dat met vreemd vermogen wordt gefinancierd. Door dit opmerkelijke belastingvoordeel lopen investeerders geen enkel financieel risico meer zodra het schip in de vaart komt (voorjaar 2011). Wel delen ze op dat moment mee in de winst uit exploitatie en latere verkoop van het schip. De totale rendementsprognose (belastingvoordeel + winstdeling) bedraagt ruim 8% bij een looptijd van zeven jaar.
Prospectus en informatieavonden
Op basis van de bijzondere projectkenmerken, die optimaal met de Belastingdienst zijn afgestemd, verwacht rederijgroep JR Shipping bij een specifieke groep investeerders voldoende belangstelling voor deelname in het nieuw te bouwen vrachtschip. Op de projectsite van de rederij (http://www.cvemissie.nl/) is meer informatie te vinden. Bovendien is het prospectus van deze site te downloaden. Ook kunnen belangstellenden zich opgeven voor speciale informatieavonden die de rederij rond het bijzondere investeringsproject organiseert.