Challenge
‘Ik wil jullie uitdagen om een bouwwerk te ontwerpen in het Butenfjild, een natuurgebied met veel water nabij Feanwalden’. Zo begint Oege Hiddema van Stichting Wetterwalden het Butenfjild de uitleg van de Challenge voor de middenkader bouwstudenten. ‘Het bouwwerk dient als een rustpunt onderweg voor toeristen die wandelen, fietsen of elektrisch varen’. Vijftien groepen van 5 bouwstudenten gingen onder begeleiding van Frysklab aan de slag met deze praktijkvraag. In 4 stappen en in 4 uren presenteerde de bouwstudenten nieuwe ideeën en verrassende inzichten. De komende 10 weken gaan de bouwstudenten in projectonderwijstijd verder om de ideeën uit te werken tot concepten.
Inspirerende ideeën
‘Deze Challenge heeft ons 15 inspirerende ideeën opgeleverd voor een recreatieve stop- en schuilplek halverwege de nieuwe vaarroute tussen Leeuwarden en De Westereen. De 75 studenten hebben ons, door de ogen van een jonge doelgroep, mogelijkheden laten zien voor een veilige, duurzame en speelse aankleding van dit waardevolle natuurtraject. Niet in het platte vlak, maar driedimensionaal. Het is onderbouwd vanuit de klant en vormt prachtig uitgangsmateriaal. Het resultaat was boven mijn verwachting. Wanneer deze moderne en enthousiaste generatie studenten onze ruimtelijke toekomst mee helpt bepalen, komt het helemaal in Friesland (en ver daarbuiten) helemaal goed’, is de enthousiaste reactie van Oege Hiddema na afloop van de Challenge.
Praktijklezingen
De andere studenten volgende een 4-tal praktijklezingen. ‘We willen onze studenten door deze lezingen graag een kijkje laten nemen in de beroepspraktijk’, legt Germ Boersma, opleidingsmanager bouw in Sneek, uit. ‘Voor elk onderwerp is een bedrijf aanwezig die vertelt uit de dagelijkse praktijk. Dat vergeten onze studenten niet zo snel’. In een carrouselvorm volgden de studenten praktijklezingen over kozijnrenovatie door Renovaid, stofvrij boren door Festool, ergonomie door Oefentherapie Mensendieck en veiligheid door Jorritsma Bouw. ‘Ik vond het leuk en heb vandaag nieuwe dingen geleerd en gehoord’, zo reageerde een van de studenten.