Ondernemend Friesland nieuws

‘Elke stad verdient een Queenfishers’

‘Elke stad verdient een Queenfishers’

‘Vanuit mensen passende banen zoeken, en vanuit banen passende mensen.’ Zo omschrijven Iliana Kappert en Lianne Scholtissen de missie van Queenfishers. De bedrijfsnaam verwijst naar het unieke vogeltje met haar effectieve vismethode. Het Queenfishers-team opereert vanuit haar vestigingen in Leeuwarden en Groningen en bestaat momenteel uit drie mensen. Queenfishers verwacht het in post-coronatijd flink druk te gaan krijgen.

“Als wij een opdracht aannemen, wordt het ook een succes”, vertelt Lianne. “We zijn kritisch aan de poort. Van kandidaten verwachten we dat ze ook echt willen investeren, in de zin van tijd en energie. Netwerken en solliciteren: het is heel zinvol én succesvol als je er echt voor gaat. Een nieuwe baan komt de meeste mensen niet aanwaaien. Aan ondernemers vragen we juist om het gehele werving & selectie-traject aan ons uit te besteden.” Iliana vult aan: “Want juist dan kunnen wij succes verzekeren.”

Voor kandidaten vallen loopbaancoaching, het leren jezelf te profileren en presenteren en vervolgens het netwerken en solliciteren tot aan die nieuw baan binnen dat totaaltraject. Lianne: “We werken met en voor de meest uiteenlopende organisaties in Noord-Nederland: van klein tot groot, van commercieel tot (semi)-overheid. Met Provincie, gemeenten, ministeries, onderwijsinstellingen, maar ook met ziekenhuizen, banken en MKB-bedrijven. We hebben overal warme contacten. En zo zorgen wij ervoor dat onze kandidaten met een kop koffie aan tafel komen voor een goed gesprek.”


Zachte kanten bij recruitment

Wat valt hen het meeste op, tijdens een eerste gesprek met ondernemers die op zoek zijn naar personeel? Lianne: “Het klinkt misschien gek, maar uit zo’n eerste gesprek blijkt vaak dat ondernemers eigenlijk nog niet precies weten wat voor een persoon ze precies zoeken. Zo’n gesprek krijgt daarmee ook direct diepgang.” Iliana: “Bij het zoeken naar de juiste persoon kijken we niet alleen naar het CV, maar juist ook naar de zachte kanten. Iemand moet in een omgeving passen. Lijkt een kandidaat geschikt, dan kunnen we ook een assessment afnemen. We gaan voor de gouden match voor de lange termijn.”


Tijd van reflectie
Voor veel kandidaten en ondernemers is corona een tijd van reflectie geweest, merken de onderneemsters op. Iliana: “Kandidaten die kennismaakten met thuiswerken willen niet altijd terug naar het ‘oude normaal’. Ze zijn opnieuw na gaan denken over wat werkgeluk voor hen inhoudt. Die zoektocht naar werkgeluk krijgt nu weer de ruimte, daar zijn wij blij om. Veel ondernemers gebruikten de afgelopen tijd om na te denken over de inrichting van hun organisatie. Welke kant gaan we op en welke mensen hebben we daarbij nodig? Daarin kunnen wij een grote rol spelen.”

 

Meer dan een vriendschap
De onderneemsters kennen elkaar door en door. Lianne: “We delen veel en vullen elkaar goed aan.” Iliana: “Lianne is echte een sales-tijger en is graag buiten de deur. Ik heb veel van haar geleerd. Ik ben meer van de reflectie en de diepgang.” Iliana: “Onze relatie is meer dan een vriendschap, eigenlijk is het een soort huwelijk. Voor je kind wil je het allerbeste, in ons geval is dat ‘kindje’ Queenfishers.” Beiden zijn overigens ook moeder van kinderen in dezelfde leeftijd. Iliana: “Als er iets met je kind is, moet je soms alles uit je handen kunnen laten vallen. Dat hoeven wij elkaar niet uit te leggen, ook dat is heel fijn.”

 

De toekomst
Nu de wereld op het punt staat weer open te gaan, verwacht Queenfishers het weer een stuk drukker te krijgen. Iliana en Lianne hebben mooie uitbreidingsplannen voor de toekomst. Kunnen we in het komende decennium ook in andere steden vestigingen verwachten? Lianne: “Als het aan ons ligt wel. Wij vinden dat elke Nederlandse stad een Queenfishers verdient.”

 

Onze specialisten
Sandra Arkesteijn foto close up grijs
Sandra Arkesteijn
Arkesteijn
Marketing & strategie
Tine zw-wit
Tine van Knijff-van Hijum
Kijk op Uitgevers/OF
(Hoofd)redactie
foto Sicco
Sicco Huisman
Rabobank
Duurzaam ondernemen
Jacqueline Brouwer
Jacqueline Brouwer
Brouwer Advocatuur
Advocaat
KIES KOERS_Ymkje de Vries-ZW-W
Ymkje de Vries
Kies Koers
NLP Coaching trainer en Hypnose trainer
Nick Betgem-web
Nick Betgem
Office IT
IT specialist
Karin Rientjes Rientjes Notariaat Sneek zwart wit
Karin Rientjes
Rientjes Notariaat
Notaris en Scheidingsmediator
Menno Bakker Hoofdredacteur OF
Menno Bakker
OF/Narvic
Hoofdredacteur OF
Peter Scherjon MKB Beter
Peter Scherjon
MKB Beter
Ondernemerschap en leiderschap
COVERFOTO_Kuipers Verzekeringen_ZW-w
Kuiper Verzekeringen
Kuiper Verzekeringen
Specialist verzekeringen
En Beter-Bert Hendriks-ZW-w
Bert Hendriks
&beter
Ontwikkelt mens, werk & organisatie
Kenneth Smith_Hr H Roelfsema
Hans Roelfsema
Kenneth Smit
Persoonlijke ontwikkeling
Gerke-Wispelwey-Buro-360-gr
Gerke Wispelwey
Buro360
MKB Adviseur & meedenker
ate van der meer
Ate van der Meer
Snakeware
Internet en Marketing specialist
Martin van der Meulen Team Communicatie
Martin van der Meulen
TEAM Communicatie
Marketing en communicatie
Tandarts-Implantoloog-Frank
Frank Post
Kliniek Tandheelkunde Sneek
Tandheelkunde en Healthcare
Wim behage Accent Automatisering Sneek
Wim Behage
Accent Automatisering
ICT-specialist
Jaap Adamse - Meneer Regezma BV
Jaap Adamse
Meneer Regezma BV
Re-integratie en Gezondheidsmanagement
Bas-Jan 't Jong Inaday merken en patenten Heerenveen
Bas-Jan 't Jong
Inaday Merken en Patenten
Patenten en merken adviseur
Jan-Willem-Sietsma-Technaut
Jan Willem Sietsma
Technaut
Duurzaam ondernemen