Ondernemend Friesland nieuws

‘Wie zijn hand durft op te steken komt er straks beter uit’

‘Wie zijn hand durft op te steken komt er straks beter uit’

Wanneer je ondernemer bent en je hebt ambitie kun je iedere dag tegen vragen aanlopen. Dan is het prettig om eens te kunnen sparren met een gelijkgestemde persoon. Bij voorkeur iemand  die vanuit de praktijk veel ervaring meebrengt. En misschien ook: iemand met een eigen netwerk meeneemt, waar jij eventueel óók weer uit kunt putten. Met de ‘Raadgevende Ervaren ondernemers’ (REO) biedt Ynbusiness ondernemers de kans om met een dergelijke persoon in gesprek te komen. Zo kan een ondernemer in alle vertrouwelijkheid sparren over issues waar hij of zij mee zit. OF maakte kennis met vier van deze bijzondere personen.

Beroepsduizendpoot Robert van de Leur was als entrepreneur betrokken bij de start van Ynbusiness en later ook bij de opstart van het REO-concept. Hij legt graag nog eens uit hoe dat alles met elkaar te maken heeft. “Bij Ynbusiness ondersteunen we bedrijven met behulp van specialisten op diverse thema’s en ook in verschillende sectoren, zoals onder andere toerisme, financiën en export. We merkten dat er ook behoefte was aan hulp op het gebied van ondernemerschap. Je zou dan een adviseur kunnen aannemen die beroepsmatig met bedrijven gaat praten, maar veel inspirerender leek het ons om een poule van ervaren ondernemers te selecteren die op verzoek langs komen en direct met de ondernemer tot de kern proberen te komen. Vanuit hun eigen ervaring. Voor de duidelijkheid: de REO is daarbij geen coach. Wij zijn er voor de eerstelijnshulp; ondernemers die vanuit oprechte belangstelling bereid zijn om al hun ervaringen te delen en ondernemers gedurende maximaal twee gesprekken advies te geven. In de meeste gevallen kan dit de ondernemer helpen om zaken veel scherper op het netvlies te krijgen.”

 

Reflectie

Opvallend is dat alle REO’s die we spreken min of meer dezelfde motivatie hebben om dit werk te doen. Jouke Dijkstra: “Toen ik dertig 30 jaar geleden voor mezelf begon had ik het idee dat ik alles zelf moest uitvinden. Veel doe je op gevoel en het is vooral iedere dag keihard werken. Voor een moment van reflectie had je dan hooguit de boekhouder. Ik had in die tijd wel zoiets als een REO willen hebben. Al was het maar om heel af en toe even afstand te kunnen nemen en te kijken of je nog wel de juiste dingen doet.”

Nanko Brattinga: “Het is voor iedereen goed om af en toe meegenomen te worden in een helikopter. Vanuit de figuurlijke lucht kun je beter kijken naar wie je bent en wat je doet. Ik weet van mezelf dat ik daar in mijn eigen carrière ook best veel aan zou hebben gehad. Tot mijn vijfentwintigste was ik serieus aan het studeren. Althans; dat vond ik zelf. Tussen de 25 en 50 heb ik keihard gewerkt en enorme groei, maar ook flinke recessies meegemaakt. Super om dat allemaal mee te maken. Maar eigenlijk ben ik pas na mijn vijftigste de dingen gaan doen waar ik zelf écht goed in ben. En het is wonderbaarlijk hoe dan hele mooie dingen op je pad komen, die heel erg bij je passen. Hoe zorg je dus dat je vooral doet waar je als ondernemer goed in bent en niets anders. Dat is één element dat ik graag op andere ondernemers overbreng.”

Dijkstra: “Dat is dus het goede van dit REO-concept. Als ondernemer kun je sparren met mede-ondernemers. Mensen die zélf met de poten in de klei staan en vaak ook al hebben meegemaakt wat jij als ondernemer meemaakt. Het interessante is daarbij dat de REO’s ook niet allemaal op elkaar lijken. Bij Ynbusiness doen ze een voorselectie en kijken ze welke REO op dat moment het beste bij ondernemer X of Y zou passen.”

 

Josien Andringa beaamt: “Dat is inderdaad een erg leuk aspect van dit systeem. Je neemt verschillende specialismen mee. Ik noem mijzelf graag een ‘social impact entrepreneur’ en ben specialist op HR-gebied. In dat vak zoek ik nooit naar de quick wins, maar altijd naar oplossingen waar iedereen op een duurzame manier mee geholpen is. Ik ben ervan overtuigd dat je op termijn alleen maximaal resultaat haalt wanneer je direct bij de start zorgt dat er winst is voor alle betrokkenen. Met die visie ga ik ook als REO in gesprek met ondernemers. En dan is het zeer inspirerend om te zien hoe je door goed te luisteren naar wat er gezegd wordt, maar vooral ook wat er bedoeld wordt ondernemers kan helpen om strategische zaken ineens weer heel erg helder te zien.”


Of corona nog van invloed is op het werk van de REO? Soms wel, beaamt Van de Leur.

“Je ziet wel gebeuren dat juist de sterke ondernemers de tegenwind gebruiken om sterker uit de crisis te komen. Dit zijn de ondernemers die niet gaan klagen en jammeren, maar die aan de slag gaan met omvormen. Ik sprak laatst een ondernemer die zijn groepsaccommodatie helemaal heeft aangepast voor de situatie ná corona. Terwijl hij het gemakkelijk de hele dag enorm druk kan hebben met de sores van alledag, zoals steunpakketten aanvragen, administratie voeren en financiën regelen, is hij toch bezig gegaan met de toekomst. In een dergelijke periode je agenda blokken en gedisciplineerd bezig gaan vergt visie en lef. En soms een zetje in de rug, want bij deze persoon heb ik hem aangemoedigd om binnen twee weken met een plan te komen. Je bent als REO geen schoolmeester, maar soms wel de stok achter de deur die het tempo erin kan houden.”

 

Emoties

“Wat me door corona wel opvalt is dat de lekkages in deze periode wel snel duidelijker worden”, zegt Brattinga. “Wanneer je de wind meehebt is ondernemen niet erg moeilijk. Maar hoe heb je jouw processen ingedeeld? Welke reserves bouw je op? Wie doet wat in jouw bedrijf? En vooral ook: wat voer je zélf de hele week uit? Dat zijn essentiële vragen, die vooral in een crisisperiode duidelijker worden. De coronacrisis is eigenlijk een soort kwaliteitsscan waar we allemaal doorheen gehaald worden. En er zijn twee uitgangen: de voordeur die naar de toekomst leidt en een andere deur die in het verleden uitkomt. Er zijn ondernemers die in een dergelijke periode de verkeerde deur nemen.”

Dijkstra: “Elementen als hard willen werken en uithoudingsvermogen zijn ook belangrijke zaken. Ook in tijden van tegenslag. Maar goed; feit is wel dat je ook wel eens trieste situaties tegenkomt van ondernemers die slachtoffer zijn van de situatie en daar niet erg veel aan kunnen doen. Dan lopen de emoties soms wel erg hoog op.”

 

Andringa:” Corona is uiteraard verschrikkelijk, maar het is zeker een zeer duidelijke filter geweest. De goede ondernemers springen er nu uit. Ik ken horecaondernemers die tijdens de crisis achter de betonmolen zijn gaan staan, tijdens hun werk met iedereen een praatje maken en nog altijd hun ambities als horecaondernemer vol enthousiasme delen. Die gaan het straks heel druk krijgen. Positief blijven is belangrijker dan ooit. Waar een deur dichtvalt gaat er een raam open. En durf om hulp te vragen. Wie zijn hand durft op te steken komt er straks beter uit.”

Onze specialisten
Sandra Arkesteijn foto close up grijs
Sandra Arkesteijn
Arkesteijn
Marketing & strategie
Tine zw-wit
Tine van Knijff-van Hijum
Kijk op Uitgevers/OF
(Hoofd)redactie
foto Sicco
Sicco Huisman
Rabobank
Duurzaam ondernemen
Jacqueline Brouwer
Jacqueline Brouwer
Brouwer Advocatuur
Advocaat
KIES KOERS_Ymkje de Vries-ZW-W
Ymkje de Vries
Kies Koers
NLP Coaching trainer en Hypnose trainer
Nick Betgem-web
Nick Betgem
Office IT
IT specialist
Karin Rientjes Rientjes Notariaat Sneek zwart wit
Karin Rientjes
Rientjes Notariaat
Notaris en Scheidingsmediator
Menno Bakker Hoofdredacteur OF
Menno Bakker
OF/Narvic
Hoofdredacteur OF
Peter Scherjon MKB Beter
Peter Scherjon
MKB Beter
Ondernemerschap en leiderschap
COVERFOTO_Kuipers Verzekeringen_ZW-w
Kuiper Verzekeringen
Kuiper Verzekeringen
Specialist verzekeringen
En Beter-Bert Hendriks-ZW-w
Bert Hendriks
&beter
Ontwikkelt mens, werk & organisatie
Kenneth Smith_Hr H Roelfsema
Hans Roelfsema
Kenneth Smit
Persoonlijke ontwikkeling
Gerke-Wispelwey-Buro-360-gr
Gerke Wispelwey
Buro360
MKB Adviseur & meedenker
ate van der meer
Ate van der Meer
Snakeware
Internet en Marketing specialist
Martin van der Meulen Team Communicatie
Martin van der Meulen
TEAM Communicatie
Marketing en communicatie
Tandarts-Implantoloog-Frank
Frank Post
Kliniek Tandheelkunde Sneek
Tandheelkunde en Healthcare
Wim behage Accent Automatisering Sneek
Wim Behage
Accent Automatisering
ICT-specialist
Jaap Adamse - Meneer Regezma BV
Jaap Adamse
Meneer Regezma BV
Re-integratie en Gezondheidsmanagement
Bas-Jan 't Jong Inaday merken en patenten Heerenveen
Bas-Jan 't Jong
Inaday Merken en Patenten
Patenten en merken adviseur
Jan-Willem-Sietsma-Technaut
Jan Willem Sietsma
Technaut
Duurzaam ondernemen