Data Dinsdag: Slijters staan niet droog tijdens Dry January

Kleine groei in aantal slijterijen

Het aantal bij KVK ingeschreven slijters laat sinds 2016 een kleine groei van 3% zien: van 2.009 naar 2.063. Bij de telling van de drankwinkels in het Handelsregister is gekeken naar de winkels die echt als slijterij (Standaard Bedrijfsindeling 4725) ingeschreven staan. Deze winkels hebben de verkoop van drank als hoofdactiviteit. Supermarkten, delicatessenwinkels en andere ondernemers die drank verkopen als nevenactiviteit zijn niet meegeteld.

De Koninklijke SlijtersUnie ziet Dry January als een kans. Boevere: “Januari is traditiegetrouw een mindere maand voor de retail. Het is dan zeker niet verkeerd om na te denken over de verkoop van alcohol en mensen kennis te laten maken met nieuwe (alcoholvrije) producten. Er komen steeds meer alternatieven voor de traditionele alcoholische dranken. In het verleden moesten zwangeren, mensen die moeten rijden of om medische redenen geen alcohol mogen nuttigen het doen met een cola, jus d’orange of glas water. Tegenwoordig zijn er steeds meer, verrassend goede, alcoholvrije varianten beschikbaar.”

Boevere geeft daarbij aan dat de slijter niet alleen alcoholische dranken verkoopt. “De slijter verkoopt ook gezelligheid en wil mensen laten genieten. Met de tips en adviezen van de slijter kunnen mensen thuis genieten van lekkere cocktails en de alcoholvrije variant: de mocktail.”

Delen via

Vergelijkbare berichten